Full version: orkidé
mattelilja
Hej!
Jag har en phalenopsishybrid hemma som har "fått ett barn" dvs det har vuxit ut blad och rötter på en av blomstänglarna. Jag frågade i en blomsterbutik hur jag skulle göra med avkomman och de gav mig rådet att klippa av den och ge den en egen kruka. Den lilla hade två blad och två luftrötter och jag stoppade ovetandes ned den i en kruka med orkidéjord. Nu verkar den förvisso må bra (nya blad på g) men jag undrar ändå om det är lämpligt att luftrötterna är jordtäckta. Kommer den att utveckla normala rötter också? Måste den kanske petas ned i lite jord för att göra det?
tacksam för svar!
foolishRice
Nä, låt den vara. Du gör allt rätt...
mattelilja
Ok! tack! rolleyes.gif
kikki
Hei fra Norge!! jeg har med godt hell fått flere nye orkideer ved å ta disse "barn" og finne spaghnum mose ,finnes der det er fuktig i skog, er litt rødlig, og denne mosen , har jeg da viklet rundt stiklingen på orkidden. Så planter jeg den i orkidejord, dusjer lett, og det hele er i gang med ny orkidee! rose.gif hilsen fra kikki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon