Full version: blommande spenat
kajsalota
Min spenat är ganska liten och blommar redan. Vad kan man göra för att den ska växa till sig mer så man kan få större blad o mer skörd?
rosita
Jag tror inte det finns så mycket att göra för att få mer mat, tyvärr. sad.gif Men du kan låta den blomma för att samla frön till nästa år. yes.gif Och du kan så klart skörda så mycket det går av bladen nu.
kajsalota
Kan man knipsa av blommorna/knopparna och hoppas att det växer till sig mer då eller får det motsatt effekt?
rosita
Jag har för mig att det inte funkar, men prova och se. Växer de till sig så är det ju bra. Anledningen att spenat blommar tidigt kan vara att den växer för tätt (bör gallras hårt) eller att den varit för torr (vill ha jämn och mycket vattning).
ingrid fuxwall
De gånger jag plockat bort fröställningarna/blommorna har de inte gett den effekt jag önskade men kanske jag gjorde fel?

ingrid
Cassandra
Så ny. Jag sår spenat i etapper hela växtsäsongen.
Åsa, mälardalen zon 2
Tidig vårsådd och höstsådd spenat funkar bäst, spenat går i blom både när det blir varmt och när dagarna blir långa. Vill man ha något som smakar spenat (tillagad) och som håller hela säsongen ända in på senhösten så ska man satsa på mangold.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon