Jag har mig vetligen aldrig sett en mördarsnigel! Det längtar jag inte efter heller, och absolut inte i min trädgård!
Ni som har råkat ut för problemet, hur gör ni om ni ger bort eller säljer växter? Talar ni om att ni har problem med m-sniglar?
Vi måste ju alla hjälpas åt att hålla "nya" skadegörare på så låg nivå som möjligt.
lena:-)
24-05-2007, 17:00
Jag har bara gett bort växter till sådana som vet om hur det förhåller sig med snigeleländet. Vi har provat att ställa plantorna i en hink med vatten ett dygn...det skall tydligen ta död på eventuella ägg...
Sniglar får man med sig dessutom när man handlar i den närbelägna handelsträdgåden----
Ammoura
24-05-2007, 19:45
Skulle aldrig sälja eller ge bort utan att vara ärlig. Och när svärmor skulle få vår buxbom (luktar ju så hemskt) så tog vi den när frosten precis försvunnit för att minska risken att föra över sniglar till hennes ännu snigelfria tomt.
Upptäckte för övrigt sniglar på jobbet idag, så nu får vi väl ankor till vårat stall också. Eller går det att få grisarna att äta?
Man bör nog sätta alla "nya" växter i karantän ett tag innan man planterar ut dem, t ex som någon föreslog ställa krukorna i säckar med snigelfritt på botten.
Får nog vara försiktigare med vad man tar in i trädgårdern. Nya "plågoandar" vill man inte ha. Tack för tipsen!
Mest plantor med kirskålsfara som jag har satt under bevakning.
Handelsträdgårdar är jag fullt medveten om att de kan sprida oönskade biefekter. De skall ju också ge vinst och de impoterar ju från "när och fjärran"
Trvlig helg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.