Cam & co
Förra året då vi flyttade in här så blommade vår Rhododendron i ljusblått ... Nu när knopparna kommer har de dock en helt annan färg confused.gif Kan den byta färg eller vad är det frågan om? Kan det kanske ha med surheten i jorden att göra? Eller blir helt enkelt blommorna i annan färg än knopparna nu visar?

Hur svårt det än är att tro så är det samma buske som fotograferats - den ljusblåa i mitten av juni förra året & knoppen på väg att slå ut fotograferad idag.

[attachment=3062:070523_r...odendron.jpg]
lottapotta
Jag vet inget om sånt här, men i höstas satte jag en rhododendron (Yakusimanum) som är mörkrosa i knopparna, men ju mer blommorna slår ut desto vitare ska de bli enligt beskrivningen.
Cam & co
CITAT (lottapotta @ 23-05-2007, 22:47) *
Jag vet inget om sånt här, men i höstas satte jag en rhododendron (Yakusimanum) som är mörkrosa i knopparna, men ju mer blommorna slår ut desto vitare ska de bli enligt beskrivningen.

Ja då kanske de blir ljusare med tiden som de slår ut då kanske .... g.gif Det är väl bara att vänta och se då ...
anneli85
Jag köpte 5 st förra våren och i år när knopparna kom så trodde jag att den var mörk röd nästintill vinröd men nu blommar den och den blev knallrosa, precis som den var förra året.
Lena i Torslanda
Jag har aldrig sett en ljusblå Rhododendron och det finns heller ingen i all min Rh.litteratur. Är verkligen bilden helt ok vad gäller färgåtergivning - i så fall har du en raritet
Cam & co
CITAT (Lena i Torslanda @ 24-05-2007, 13:44) *
Jag har aldrig sett en ljusblå Rhododendron och det finns heller ingen i all min Rh.litteratur. Är verkligen bilden helt ok vad gäller färgåtergivning - i så fall har du en raritet

Med största sannolikhet så har vi en raritet här ja coolgleam.gif färgen är precis som den ska på bilden ... men vår trädgård anlades av en trädgårdsmästare på 60-talet & ägaren till det hela reste mycket, så vi har en hel del mindre vanligt också ;-) Kika gärna in på hemsidan så får du se mer av hela trädgården (7000 kvm)
Lena i Torslanda
Då borde det väl finnas dokumentation kring växterna, trädgårdsmästare brukar ju vara rediga på sådant.
Om du inte har det så vänd dig till Rhododenronsällkapet (mkt trevligt att vara med i förresten) och få ett namn på den, även om inte jag känner igen den så finns det en enorm specialkunskap där .
Cam & co
CITAT (Lena i Torslanda @ 24-05-2007, 13:55) *
Då borde det väl finnas dokumentation kring växterna, trädgårdsmästare brukar ju vara rediga på sådant.
Om du inte har det så vänd dig till Rhododenronsällkapet (mkt trevligt att vara med i förresten) och få ett namn på den, även om inte jag känner igen den så finns det en enorm specialkunskap där .

Ja det är mycket möjligt att det finns, men det är inget vi har iaf .... det enda vi vet är att en trädgårdsmästare var anställd här på heltid och anlade också trädgården då huset byggdes i början av 60-talet .... tyvärr har det de senaste åren varit mycket eftersatt här - så vi har slitit häcken av oss sen vi flyttade in i juni förra året & har nog inte ens kommit halvvägs ändå ;-) Men kul är det.

Ska vänta & se tills den har slagit ut & ta nya bilder på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon