martin v:a götaland
Jag har fixat stora svarta hinkar(ca 30 liter). Ett 10 cm lager jord, sen några potäter. Fyllt på med 7-8 cm jord. Nu har det börjat titta upp 2-3 cm stora gröna blaster. Jag har hört att man skall fylla på jord undan för undan. Hur mycket skall fyllas på och skall jag täcka hela blasten, eller är det bättre att blasten tittar upp?
rosita
Jag gjorde så att jag lät blasten växa ungefär 10-15 cm, sen fyllde jag på jord halvvägs upp på blasten. Så höll jag på tills hinken var full. Jag har skördat en hink och fick 900 g potatis! tongue.gif
martin v:a götaland
Rosita/ Tack! Hur har ni andra gjort?
ingrid fuxwall
Nu anväder jag inte så stora spänner som dig så mina är redan fulla av jord och jag väntar med stor spänning på om det blir något under all blasten.

ingrid
Muguet
CITAT (rosita @ 23-05-2007, 20:48) *
Jag gjorde så att jag lät blasten växa ungefär 10-15 cm, sen fyllde jag på jord halvvägs upp på blasten. Så höll jag på tills hinken var full. Jag har skördat en hink och fick 900 g potatis! tongue.gif

WOW! 900 kg

Hur stor hink hade du ? Hur många potatisar i hinken ?
Tar du av blad på blasten när du fyller på jord ?
rosita
CITAT (Muguet @ 24-05-2007, 13:15) *
WOW! 900 kg

Hur stor hink hade du ? Hur många potatisar i hinken ?
Tar du av blad på blasten när du fyller på jord ?

Var ser du något k? dunno.gif Jag skrev faktiskt g! K har du själv lagt till! Jag hade satt en potatis och några blad på blasten tog jag inte bort. Hinken var på 20 liter.
Gnuttis
Jga har satt potatis i en tunna. Har ochså läst att blasten ska titta upp 10-15 cm innan ny jord fylls på.
Börjar fundera på hur jag ska göra härnäst. Har blast som börjar närma sig 10cm, men har även blast som precis titta upp, ska jag vänta in dem som är kortast? confused.gif
Muguet
CITAT (rosita @ 24-05-2007, 15:12) *
Var ser du något k? dunno.gif Jag skrev faktiskt g! K har du själv lagt till! Jag hade satt en potatis och några blad på blasten tog jag inte bort. Hinken var på 20 liter.

giggle.gif rolleyes.gif giggle.gif OJ oj oj så fel det kan bli.

Så du täcker alltså de nedersta bladen med jord också ?
rosita
Alltså...jag väntade tills blasten växt upp kanske 30 cm, sen fyllde jag på med jord. Jag upplevde det som att blasten växte snabbt och snart hade jag jord upp till kanten på hinken, sen är det bara att vänta tills plantan ska blomma. Då är det tid att skörda! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon