Full version: Lövvårtbitare
Myrilla
Hej,

Jag har fullt med lövvårtbitare i min trädgård. Dom äter på allt i sin väg. Lämnar håliga blad och deformerade frukter såsom tomater. Just nu käkar de rabarberblad och vinbärsblad å det vildaste ranting.gif
Klämmer ihjäl alla jag ser men det verkar hjälpa föga.
Nån som har några ideér på vad jag kan göra för att bli av med dem? help.gif

Mvh Anna
KURT
Nej, förmodligen hade många insekter en mycket bra sommar förra året. Tillsammans med en varm höst och mild vinter så kommer det nog att bli mycket insekter i år. Oftast hinner de naturliga fienderna med så småningom, det brukar främst vara så här tidigt på säsongen det blir problem.

Men vi får nog räkna med att få mycket mera problem med skadeinsekter i framtiden! Man kan alltid försöka förebygga, t ex genom att underlätta för fåglar genom att sätta upp holkar.
zaaritha
Lövvårtbitare?
KURT
CITAT (zaaritha @ 25-05-2007, 22:50) *
Lövvårtbitare?

Tror du att det är en annan art?

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...skaarterna.html
Myrilla
Har sökt högt och lågt över vilken art det är. Det stämmer helt övernens med lövvårtbitaren. De fanns här förra året oxå. Verkar inte vara speciellt vanlig, för det är svårt att hitta bekämpningsinfo.

//Anna
Gossen Ruda
Vårtbitare brukar aldrig ställa till med problem så just detta problem är nog nytt. Tråkigt att dom gnager sönder för mycket så du måste bekämpa dom, för den är inte vanlig och förekommer bara i södra Sverige på gynnsamma ställen. Tyvärr har jag inget annat råd än mekanisk bekämpning som det du håller på med.
Myrilla
Jag och grannen hjälps åt att klämma sönder dem. Eftersom de är så många så blir det ju problem då deras föda består av växtdelar. Att bladen blir fullständigt pepprade av småhål, och sen blir bruna kan jag väl stå ut med, men de ger även på min mina tomater vilket är desto tråkigare thumbdown.gif

Har dessutom upptäckt att de gillar clematisblad, rosblad och humleblad, jordgubbsblad, vinbärsblad, rabarberblad mm....
KURT
CITAT (Myrilla @ 27-05-2007, 21:27) *
Jag och grannen hjälps åt att klämma sönder dem. Eftersom de är så många så blir det ju problem då deras föda består av växtdelar. Att bladen blir fullständigt pepprade av småhål, och sen blir bruna kan jag väl stå ut med, men de ger även på min mina tomater vilket är desto tråkigare thumbdown.gif

Har dessutom upptäckt att de gillar clematisblad, rosblad och humleblad, jordgubbsblad, vinbärsblad, rabarberblad mm....

Det är nästan så att man börjar förstå skräcken för vandringsgräshoppan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon