e_sedell
23-05-2007, 20:44
Hur många zoner kan man räkna hem i ett växthus?
På vintern värmer ju inte solen så mycket, men det blåser inte och är torrare i växthuset.
Eva 33c
24-05-2007, 10:19
Jag är osöker på om man kan dra av någon zon överhuvudtaget. För på vårvintern blir temperaturskillnaderna mellan dag och natt väldigt extrema i ett kallväxthus. Solen får lätt upp temperaturen till 20 grader dagtid men på natten är skillnaderna mellan ute och i växthuset högst någon grad. Vilket gör att det lätt svänger från 20 gr varmt till många minusgrader. Få växter tål detta. En period med mildare väder kan sätt igång dem för tidigt och sedan fryser de bort (om man inte sätter in värmefläkt förstås)
Det beror lite på var i lande man bor också tror jag. För ett antal år sedan försökte jag övervintra frösådder av perenner och buskar i växthuset. Det var den sämsta övervintringsplats jag haft. Allt såg bra ut till fram i februari. Men sedan "frystorkade" massor av plantor bort. De som blivit nergrävda utomhus klarade sig mycket bättre. Om jag hade passat dem med värmefläkt som kunnat hålla frostfritt hade det nog gått men blivit ganska dyrt...