Har några gamla vinbärsbuskar i min nyköpta trädgård. Nu när det börjar grönska har jag märkt att största delen av grenarna är döda. Har rensat bort dem nu och kvar står bara några enstaka långa rangliga kvistar. Vad är bäst att göra? Ska man låta dem stå kvar och hoppas på några enstaka bär i sommar? Eller ska man knipsa av dem oxå? Och vilken tid är bäst att göra det i så fall?
ingrid fuxwall
23-05-2007, 21:10
När vi friserar vinbären gör vi det på våren eller på hösten. Har en känsla av att man kan behandla dessa buskar lite som man har lust för de klarar av det mesta.
Hoppas någon annan har ett vettigare svar än mitt
Elisabeth P
23-05-2007, 21:35
Jag är absolut ingen expert, men jag kan berätta hur vi fick bukt med våra "hemska" gamla vinbärsbuskar.
När vi flyttade in i huset för ca 10 år sedan så fanns det några vinbärsbuskar intill husväggen. Med knappt några bär alls på. Jag flyttade ut dessa i ett nygrävt trädgårsland, inget resultat. Jag provade att gödsla, men det blev bara lite bättre. Till slut började jag klippa lite försiktigt och det blev väl en viss förbättring, men fortfarande var jag inte nöjd. Då fick det bära eller brista jag kapade av allt ca 30cm från marken och nu är de alldeles fulla av bär. Buskarna är somm nya fast större, så visst lönar det sig att klippa. Det tog nog ca två år efter den hårda beskärningen innan det blev bär på, men det var det värt att vänta på.
mamamaggan
23-05-2007, 22:14
Har gjort ungefär som Elisabeth men vi klippte ner dem på en gång , också till c:a 30 cm , och flyttade dem för några år sedan. De hade då stått på samma plats i c:a 25 år men mådde bara bra av vår behandling. Visst tog det ett tag ( kanske två år ) innan vi fick bär men då fick vi desto mer. Lycka till !
Jag har tagit hand om mycket gamla vinbärsbuskar som bara haft några enstaka spret levande, och det är otroligt vad de kan komma igen om man gräver upp marksvålen kring dem, luckrar jorden och gödslar med kogödsel och lite hönsgödsel på våren samt vattnar på försommaren.
En ny planta kan man också få att skjuta fart med en bra plantering, men ofta har också gamla buskar med mycket död ved ett större rotsystem som gör att de buskar till sig och får fler bär snabbare. Startar man med en ny planta är det bra att veta att det finns ganska många vanliga angripare av vinbär som gör att man kan bli tvungen att ta bort plantorna. Jag brukar ge de äldre som hittills klarat sig från dessa en chans som första steg, och satsa på E-märkta nya om de gamla inte vill sätta fart.
Oavsett om man startar om med en ny planta eller vårdar sina gamla så måste man vara beredd att vänta några år på en större bärproduktion. Svarta och vita vinbär får bär på 3-åriga grenar och röda på 4-5-åriga.
Får väl prova att knipsa ner dem. Verkar ju som om det har funkat för några av er.
Men spelar det någon roll när man gör detta? Kan jag låta de blomma och få några bär i sommar, och sen knipsa i höst?
Om det är naturlig grendöd och inte sjukdom så vinner du inget nu i sommar eller höst på att beskära. Gräv ca 20 cm djupt i en cirkel runt buskarna, gödsla med kogödsel och vattna så får du bättre tillväxt.
Beskärning för att öka skottmängden gör man på vårvintern. De unga skotten som kommer tar ca 3 år på sig att få bär (svarta) och 5 år sig (röda).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.