Jag ligger flera veckor efter med allting, allt tar ju längre tid än man i sin värsta pessimism räknar med.
Hade tänkt beställa rosor på rosenposten.dk men tar för givet att rosorna därifrån är barrotade. Är det alldeles tvär-försent att plantera sådana nu? Vad händer med rosorna? Vissnar eller växer bara inte lika mycket som om de planterats tidigare?
Skulle såklart kunna köpa krukade på en plantskola men har hittills inte hittat någon som har alla de jag vill ha.
Vet inte om Rosenposten skickar rosor nu, men meijla och fråga ? Flora Linnea skickar inga nu enligt sin hemsida. Jag antar dom tagit ut rosorna ur kylrum och krukat dom så här sent, men det kan man ju inte heller veta, bara gissa, så skriv och fråga. Dom skickas barrota.
AnnammA
24-05-2007, 17:53
Flora Linnea säljer krukade rosor hela sommaren, om man nu bor i Skånetrakten. Annars finns det också "Raskarums Plantskola", sydöstra Skåne, som brukar öppna sin plantskola vid midsommartid, och där säljes bara krukade rosor(av gammaldags typ, mestadels) till ett bättre pris än hos Flora Linnea. Att åka dit och se plantskolans odling, bara det är en upplevelse!
Eftersom jag besökte Stockholm förra sommaren (i Juni) såg jag att Zetas trädgård säljer krukade rosor.
Fördelen med krukade rosor är att du i princip kan plantera dina rosor hela sommaren,(givetvis behöver du ändå vara noga med vattningen) och du kan se hur rosen ser ut när den blommar. Priset är högre för krukat än barrotat, men ibland är det ju så att man får vad man betalar för.
Lite senare i sommar/förhösten brukar vissa plantskolor sälja ut sina krukade rosor, och då kan man om man vill göra några kap.
Lycka till!
Hälsn
AnnA
Kommer troligen att besöka Flora Linnea senare i sommar men vill plantera några rosor redan nu. Det finns säkert någon bättre plantskola än de jag varit på hittills i stockholmstrakten men känner inte att jag har ork att åka runt och leta mer.
Jag tror jag chansar och beställer några rosor från rosenposten så får vi se hur det går. De verkar iaf leverera fortfarande.
AnnammA
25-05-2007, 10:09
Zetas trädgård ligger vid "Kungens Kurva" i närheten av "Mc Donalds", intill ett villaområde.
Hälsn
AnnA
Jo dom är ju bra men eftersom jag bor 5 mil norr om Sthlm så är det enklare att beställa på nätet. Zetas är väl värt besök men har inte tid att åka dit just nu.
AnnammA
25-05-2007, 15:47
Jag vet att jag har åkt förbi en stor "Plantagen" också i Stockholm, men jag tror det var söderöver. För övrigt har jag aldrig handlat på Plantagen, eftersom det ligger ingen närheten här(Malmö eller Helsingborg är närmast, tror jag)och det har aldrig blivit av att man stannat till där, så därför vet jag egentligen inte heller om de säljer krukodlade rosor.
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.