Jag trodde mördarsniglar var de feta sniglarna med räfflor på ryggen, oftast bruna till färgen. Men på grannens snigelfritt-paket såg det ut som om det var långa smala svarta och bruna sniglar med känselspröt som var mördarsniglar. Det trodde jag var skogssniglar....? Nu har jag under två kvällar mött dessa svarta smala sniglar ute i trädgården, och haft ihjäl dem (i onödan?). Vi har även leopardsniglar, men de känner jag igen. Hur kan jag skilja mördarsniglar från dem som inte gör någon skada?
" De större arterna är omöjliga att artbestämma utan att man gör en anatomisk undersökning." Så det är bara att ta fram stereoluppen och skalpellen, men ta det försiktigt, så att du inte har ihjäl dem!
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/s_arter.asp?res=1280
Om man har väldigt många sniglar så ställer de ju till skada oavsett sort. Åkersniglar kan t ex på sina håll vara en plåga, trots att det är en "inhemsk" snigelsort. Dyker det bara upp någon enstaka brun och huslös snigel då och då , så är det troligen inte mördarsniglar. Men ser man väldigt många och/eller får avsevärda skador på sina växter, så är det antagligen mördarsniglar som är i farten. Skogssniglar är inte alls lika makalöst glupska.
Yngre exemplar av m-sniglar brukar vara randiga i brunt och ljusare brunt. När m-sniglarna är som störst är de ändå inte lika stora som pantersniglar. Snigelfritt dräper ju inte m-sniglarna selektivt, utan alla sniglar som äter det stryker ju med, så man får nog tyvärr räkna med ett och annat "oskyldigt" offer.