Full version: Sallat-träd?
salomo
Hejsan!

Vid ett besök på Bergianska trädgården i Stockholm sommaren 2006 fångade jag sallat på bild. Skärpan är lite sisådär men det är en sallat som är ca 50-60 cm hög. Jag utbrast spontant 'Titta - ett sallat-träd' när jag var där. =) Frågan är, hur lyckas man att få en sallat att växa sådär och är det någon särskild och utvald sort?

[attachment=3075:Sallat_träd_måntro.jpg]

Tacksam för alla infallsvinklar :-)

/Salomo
Susanne i Linköping
laugh.gif Sådär ser sallat ut när den går i blom, tjusigt men bladen är visst inte så goda längre då. Det är bara att låta sallaten stå kvar och växa, så blommar den så småningom.
Eva i Västerås
Sådär brukar min plocksallat se ut när jag river upp den.

Det är Black seeded Simpson, och den är smaklig ända tills blommorna slår ut, om den bara fått jämn bevattning.

Marsvinen älskaar dom grova stockarna!
Eva 33c
Det skulle också kunna vara sk sparrissallad, 'Celtuce'. En salldssort som man inte odlar för bladens skull i första hand (även om de går att äta) utan för själva "stammens" skull. Den skalas och används "som sparris".
Celtuce
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon