Halli
Jag har ett litet träd (eller buske?) och några växter som jag inte vet om de är ogräs eller planterade. Bilderna blev inte så bra, men kanske kan ni hjälpa mig? Den första och den sista bilden är samma växt och tyvärr växer det en massa annat där.... men det är de runda "boll"blommorna jag undrar över och bladen som hör till är små och flikiga och syns bara i första bilden.
Eva 33c
Den lilla växten med boll-blommor och flikiga blad kanske kan vara en Sanguisorba minor , pimpinell?
Den innanför staketet skulle kunna vara Origanum vulgare, oregano. Luktar den oregano?
Kanske en början att leta vidare på. smile.gif
Halli
CITAT (Eva 33c @ 24-05-2007, 10:16) *
Den lilla växten med boll-blommor och flikiga blad kanske kan vara en Sanguisorba minor , pimpinell?
Den innanför staketet skulle kunna vara Origanum vulgare, oregano. Luktar den oregano?
Kanske en början att leta vidare på. smile.gif

Jag får tacka för snabbt svar och för att du gör ett tappert försök på så dåliga bilder! Pimpinell kan nog stämma, jag får gå ut och plocka en blomma och jämföra med bilder på internet för säkerhets skull. Den andra är inte oregano, den luktar inte som någon kryddväxt. Den luktar snigel, som min femårige son brukar säga, och det betyder ungefär att det luktar som blött gräs. giggle.gif
kickibj
Bild två tycker jag ser ut som praktlysing. Ogräs eller vacker blomma är väl en smaksak, men den sprider sig definitivt som ett ogräs! Jag har massor i en del av trädgården där de kan få sprida sig, annars har jag läst ett tips om att odla dem i en plasthink utan botten, just för att hålla koll på spridningen.
zaaritha
Tycker att nr 3 ser ut som nå´n solanum?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon