fredwel
Hej!

Skulle behöva lite input och friska idéer i trädgårdsplaneringen. Lite bakgrund:

Gång mot baksidan
Här är gången mot baksidan, till vänster ska det vara naturmark/"blomsteräng" Jag hade tänkt fylla upp en del mot nederkanten (se röda strecket) och sätta kullersten mot slutet.

Stödmuren mot slänten
Vi står nu i slutet av gången. Den nedre stödmuren (högra strecket) blir kanske 40 cm hög. Framför den ska läggas marksten. Som synes i högra delen är det förberett för uteplats men den kommer bli lite längre.
Den övre muren blir lägre, kanske endast en kant. Båda murarna går ihop i bildens bortre del och "försvinner" in i grässlänten.

Vy från slänten.
Här ser man alltihopa från slänten och här kan man ana mitt problem. Hur ska jag göra vid övergången från uteplatsen och stödmurarna till slänten med kullersten?

Vy från gräsmattan
Här ser man problemet ur en annan synvinkel. Lutningen i slänten kommer bli ungefär som betongblocken som ligger där.

Så min fråga är om nån har någon smart och snygg idé på hur jag ska ta hand om "terrängskillnaden".

* I bakkanten mot slätten kommer det vvara 40-50 cm höjdskillnad.
* Jag vill gärna att det blir nån form av "rumsindelning"

Tips mottages tacksamt!

/fredrik
fredwel
Eftersom intresset blev så enormt ;-) så tänkte jag göra en uppföljning.

Vi murade en rabatt förra året (eller snarare limmade) med mursten:

I år har vi lagt gångar och gjort klart på södersidan. Bild från i torsdags:

Stenbädden till vänster är dränerad med en 58 mm dräneringsslang. Ovanpå detta lades markduk och sand och därefter sedummattor. Vi har fått mycket gjort i helgen och i söndags såg det ut så här:

Mot framsidan har vi en stödmur av gabioner:

Det är kul med trädgårdsarbete när man ser resultat :-D

Nu hoppas vi på att sanden och torven mellan stenarna inte ska regna bort. I bakkanten är det ett dike med makadam som kommer att svälja det mesta av vattnet som rinner nedför slänten. Den grova makadamen ska täckas av ett tunnt lager med finare krossad sten. Tanken är sedan att "ängsvegetationen" ska krypa ner mot stenarna.

/fredrik
Malvia

Jättefint, vilket jobb.
ingrids
Inför dessa överväldigande bilder (och ni har dessutom gabioner - som jag gav upp tanken på pga för litet utrymme och för mycket bök) - vad behöver ni min blygsamma hjälp med? Jag är liksom alldeles gruvligt imponerad som det är ...
Det enda jag kommer på är att de murarna som ska gå ihop och försvinna bör vara gjorda så att höjdskillnaderna tas ut i de nedre varven så att det översta varvet kan gå i ens på ett snyggt sätt. D.v.s. oavsett om det blir helt vågrätt bör det inte vara några tydliga avsatser i det översta varvet (inser dock att det antagligen blir en krångligare lösning). Övergångarna mellan uteplatsen och kullerstenarna skulle jag om möjligt lösa med stora naturstenar med växter inpetade i mellanrummen, kanske några lagda så att man får en informell trappa.
Ett sätt att göra rumsindelning skulle kunna vara att ha en kryddträdgård "mellan strecken", något fomellt innan ängen och dessutom bra och bekväm plockhöjd.
Mollis
Oj bra jobbat! Det ser jättesnyggt ut tummenupp.gif (kanske tur att du inte fick så många tips, kunde blivit helt fel ju:-)
estet
Ser jättefint ut!! bravo.gif Vad har ni i rabatten?
Ezereht
vad är gabioner? blush.gif
Såg jättefint ut det ni gjort i alla fall!
fredwel
Tack för alla varma ord :-)

Estet: Vilken av dom? ;-) Den stora på baksidan är än så länge ett lapptäcke med jordslagna växter som väntar på sin slutgiltiga placering. Tanken är att det ska sitta ett litet träd närmast kullerstensslänten (Pärlrönn kanske)
I den lilla rabatten på framsidan sitter det en iris och prydnadsgräs. Hade tänkt mig en liten bambu men blev avskräckt när jag läste mer om det.

Ezereht: Gabioner är ståltrådsburar som fylls med sten. Används som stödmur. En bild från vår framsida:

Vi kunde konstatera att kombinationen gabioner, kullersten och sedum gav lite vägverketvibbar :-D

/fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon