annaviktoria
24-06-2003, 21:19
Jag har en liten gummiplanta som har så gott som stannat i växten. Har provat att vattna lite - ingen skillnad. Har provat att vattna mycket - ingen skillnad. Har provat med olika gödning - inget fungerar. Den är så yttepytte att jag har svårt att tro att den behöver omplanteras, men har inte kollat rötterna ännu (är inte så pigg på att slita upp de små liven ur krukorna utom i värsta nödfall). Någon som haft liknande problm? Någon som kan peka mig i rätt riktning? Jag har aldrig haft en gummiplanta förut så jag vet liksom inte vad jag ska vänta mig.
Gummiplanta låter intressant, en tjusig växt eller tänker du ta gummi ifrån den?
Är det en
sådan här?
Hur liten är den? Hur liten är krukan? Hur länge har den stått i krukan? Kan du se om det finns rötter som sticker ut ur dräneringshålet i botten på krukan?
Inget svar på dina frågor, annaviktoria - bara en massa motfrågor!!!
Pher! Kolla in länken ovan - Gummiplanta är en kul och tacksam krukväxt som kan bli ganska stor!
evarina
25-06-2003, 09:49
Har du testat olika ljusförhållanden? Våra växter så det knakar. De är inte plantor längre, de är buskar!!
/Eva
annaviktoria
26-06-2003, 10:05
Okej, jag skulle nog ha varit lite tydligare om vilken växt det rör sig om, särskilt som jag nu minns att det finn typ 17 olika växter som kallas gummiplanta. Min kallar jag gummiplanta för att den jag fick den av kallade den det... men det är en Ficus elastica som kanske är mer känd som - fönsterfikus.
Den har inga rötter som tittar ut, men jag ska nog ta och plantera om den - krukan är av minsta sorten, men så har ficusen också bara tre blad och ett på väg. Men så har den som sagt stannat i växten. Tidigare, genom hela vintern, faktiskt, så har den växt stadigt om än inte i racerfart. Den får också lite näring (biobact) samtidigt som alla andra växter...
Vad tror ni - omplantering?
Jag hade en Hoya som växte i en kruka som såg alldeles lagom ut. Men.... så fort den fått ett nytt blad så tappade den ett annat och bladen blev skorviga och konstiga. Jag planterade om i en större kruka och - simsalabim! - växte hoyan som en galning. Bladen satt kvar på plantan och de nya bladen blev ungefär dubbelt så stora som de gamla!
Hoppas att din fönsterfikus gör likadant!!
annaviktoria
29-06-2003, 12:52
Får se - planterade om igår...
Jag hittade en gång två torra skott som låg i grannens palmträd i vår hall som jag "knyckte" och testade sätta i vatten, visste ju inte vad det var. Den fick nua blad och mycket rötter och nu är det en liten buske, men så ställde jag ut den på balkonen och den vart alldeles hängig så jag tog in den igen, tror ni att den kommer att klara sig? Svåra frågor här. Kan man ställa ut den på balkongen? Någon som har försökt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.