Full version: Magnolian sjuk?
pusillus
Mina små sådda Magnolior har fått missformade blad, det är bara de översta som har skrumpnat ihop. Jag kan inte se några kryp, kan det vara näring för mycket/lite?

[attachment=3111:magnolia_sådd.JPG]

De står ute på min inglasade altan och är omskolade i P-jord + lite grus, de får svag näringslösning ibland.
Lena i Torslanda
Jag tycker du ska ställa ut den i det fria istället. Det är inte många träd/buskar som gillar att stå inne i glasade utrymmen. Det blir ofta för varmt och torrt. De mår allra bäst i sin naturliga miljö. Plantera dessutom i större kruka så du får en bättre möjlighet att hålla jämn fuktig het. Ojämn tillförsel av vatten kan ge sådana blad.

Dessutom är Magnolior mer förtjusta i lite surare jord så jag tycker du ska ha lite torv i jorden och inte för mkt gödning. P-jorden är gödslad och så små buskar kräver inte mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon