Full version: MYROR!
Shangalia
crying.gif Vi har massor med svarta små myror på hela våran gräsmatta!
Hur får man bort dom, måste man ha i hkäl dem eller kan man lura bort dom på någe sätt?

Inge kul med andra ord, jag som är en gräsmatts älskare med hatar myror, dom gör juh riktigt ont när dom biter sig fast dom jäklarna! ranting.gif

Någon som vet vad vi kan göra??

//Tjing tjin
g!
Shangalia
Hmmm 13 stycken har varit inne och inge svar...
Letar väl vidare nån annan stans då -cry-.gif
Gossen Ruda
Lugn, alla vet inte allt. Förvånar mig dock om dom är bitska, vanliga svartmyror brukar inte bråka på det sättet. Enda möjligheten är väl annars något myrmedel.
MrsMP
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2007, 18:10) *
Lugn, alla vet inte allt. Förvånar mig dock om dom är bitska, vanliga svartmyror brukar inte bråka på det sättet. Enda möjligheten är väl annars något myrmedel.

Säger detsamma....vanliga svarta skogsmyror bits inte alls....vi har otroligt med myror av alla de slag i vår trädgård, mest svartmyror och gula myror. Dom röda 'pissmyrorna' däremot dom bits..eller bränns eller vad man nu vill kalla det, och det är nog tyvärr så att då måste myrmedel till. Försök lokalisera var boet är (är ganska lätt hos oss) och häll i där. Är det bara vanliga svarta så tycker jag man skall låta dom vara ifred...
Shangalia
Hmm det är svarta,
men jag tycker att det är otäckt ändån...är nog rädd för alla små kryp blush.gif
Men jag tror jag vet vart myrboet är,
vid en brunn ute på gården,
är det dumt då av mig att hälla myrmedel i deras bo??? *fundersam*...
Liselotte i zon 3
Prova...vi har hållt på med vårt myrkrig i vet inte hur många år nu ranting.gif ...men ge inte tappt utan på´n bara crazy.gif .

Liselotte i zon 3
Shangalia
Ja för tusan!!..det säger jag med
-"På dem bara"! thanks.gif
Nu ska jag tjata på killen min att vi ska åka i väg och köpa myr medel!...
Det lär nog finnas en uppsjö av dem,
någon som kanske har ett tips på vilket myrmedel man ska köpa kanske??! smile.gif
Shangalia
Dom är överallt
Till och med i våra rabatter där vi ska plantera ut våra blommor:(
Har läst lite granna på nätet att dom där jäklarna bygger bo i blomm rötterna och till och med kan käka upp planterna, har försökt att lura bort bort dom med söt saft och socker ner till en slänt, men utan resultat*damm it* thumbdown.gif
Vill juh inte att dom ska äta upp våra planter heller...

Och dom som påstår att svartmyror inte bits,
Då kan ni komma hem till våran gård och köra ner handen i rabatten och känna hur det sticker till....
Det kanske inte är svart myror?
Dom är i alla fall svart och väldigt väldigt smååå, vill juh inte ha in dom i huset heller,
Och sitta och sola på gräsmattan kan man glömma om man inte vill sitta på en pinnstol -cry-.gif

Jag har hört nånstan att det finns några "doser"(dosa)
Som man kan placera ut och tydligen fungerar det så att myrorna går och hämtar "godiset" i dosan för att sen bära hem det till boet och mata sina larver och även drottningen, och sen ska dom tydligen kola..

Någon som vet vart man kan få tag på dem?
Vad dom kostar?
Och vad dom heter?

Super duper tacksam för hjälp..och svar!

//Shangalia
amaira
Hej. Du kanske ska fråga på avdelningen Ogräs och Skadedjur. Här i naturavdelningen är vi liksom mer intresserade av att bevara naturen än att ha död på den... kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon