Lars-Olof Arvids
I Göteborgs botaniska trädgård finns många vackra träd, men allra vackrast just nu är nog näsduksträdet (Davidia involucrata). Detta kinesiska träd har egentligen ganska oansenliga blommor, som sitter i en liten rund, rödbrun boll. Men de två stödbladen som omger dem är otroligt vackra! De är olika långa och det längre är ca 20 cm. Det ser ut som att massor av vita näsdukar hänger på tork i trädet.

[attachment=3112:Näsduksträd_2_GBT2.jpg]
[attachment=3113:Näsduksträd_1_GBT2.jpg]
[attachment=3114:Näsdukst...beskuren.jpg]

Gå uppför backen till klipptädgården (som också är sevärd) och fortsätt mot Japandalen, så kan ni knappast missa det vackra trädet. Det blommar inte så länge, så passa på att se det nu!

Olle
Sailor Pluto
Frågar mej återigen varför jag bor så långt bort från Göteborg smile.gif ! Har länge velat besöka den botaniska trädgården, men det blir inte mycket tid över på sommaren. Jättefina bilder förresten smile.gif .
stennie
Suck ! Vill ha, vill ha, vill ha w00t.gif crazy.gif
Rafael
Igår var jag där. De stora är i stort sett överblommade, men på butiken hade de ett par näsduksträdsbäbisar à 125:-/st. De e la bara å rusa dit?
Själv har jag en lite större (halvmeter knappt) som stortrivs på landet.
Ciczi
CITAT (stennie @ 24-05-2007, 14:35) *
Suck ! Vill ha, vill ha, vill ha w00t.gif crazy.gif

Finns ju i Alnarp också om du vill dregla på lite närmre håll... biggrin.gif

Ciczi
Alexander-VG-zon3
sååå vackert träd ,, jag kanske skulle köpa ett sådant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon