Full version: STA frö
pusillus
Stachys byzantina syn, S. lanata dessa sådde jag i våras och dom ska väll vara en låg liten sorts lammöra om jag förstått rätt. Så har ser de ut nu, inte kan väll det vara rätt?
[attachment=3115:Stachys_b..JPG]

Vad har jag fått för frö?

Gåsis
Tja, STA fröer kan bli vad som helst och inte ser det där ut som ett lammöra för mig. Lite lik en salvia tycker jag.
Förra året sådde jag codonopsis - det blev en jättefin, blå platycodon dunno.gif

/Åsa
Margith
Jag sådde Stachys byzantina 'Silky Fleece' i våras. Fröer från Jelitto. Mina lammöre-bäbisar ser precis ut så där. Faktiskt väldigt likt Salvior tongue.gif
Gåsis
Hm, säger du det så g.gif Men kom bara inte och säg att min platycodon är en codonopsis med, man kan inte måsta ha fel alla gånger slap.gif

/Åsa
Margith
Eftersom du känner mig Åsa, vet du mer än väl att Codonopsis och Platycodon är överkurs för mig. Jag håller mig till enklare saker, Tagetes och sånt giggle.gif

Och vem vet, mina lammöre-bäbisar kanske växer upp och blir Salvior crying.gif
pusillus
Jag tycker det är så konstigt att de är så gröna och mest ludna i bladveck, inte så mycket på bladen. Mina vanliga lammörebebisar i trädgården är ju grå o ludna direkt när de kommer upp.
Dessutom skulle ju detta vara en liten låg småbladig sort.
Anki V
Jaha, då får väl en verklig Lammöronexpert laugh.gif ge sig in i leken då. I alla fall så sådde jag 1001 st i fjol och det är helt klart ett ungt lammöra på bilden.

Jämför med bladen som är på växten i nedre raden, i mitten

/Anki
Margith
Så här ser mina lammöron ut, för jämförelsens skull finns det med någon sorts Salvia också. De är väldigt lika!

Jag sådde vanliga, stora, lammöron förra året, av fröer fådda av snäll Odlait. Då var jag också lite misstänksam, blir detta verkligen lammöron? Jag lovar: det BLEV lammöron, så till den milda grad att de åkte i komposten tongue.gif Därför provar jag den mindre varianten i år.

Jag ser nu att det är lite märklig färg på bilden, solen bestämde sig för att titta in genom fönstret i 3 sekunder....Men det är den högra som är ett lammöra.
pusillus
Ok, jag ger mig. Det är väl lammöra då då! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon