Full version: En vacker blomfluga
Lars-Olof Arvids
Den här vackra blomflugan hittade jag vid en igenväxande vägkant i Stenungsund igår på morgonen. Vet någon vilken art det kan vara?

[attachment=3116:Blomfluga_beskuren.jpg]

Olle
Shangalia
*Hmm Kliar sig på huvudet*
Ingen aning, men det var riktigt fin fin! smile.gif

Kan du nånting om myror föresten?!
Carl
Hi!
Vad gjorde du i en igenväxande vägkant i Stenungsund i Arla morgunstund???
Lars-Olof Arvids
Shangalia, jag kan tyvärr inte särskilt mycket om myror, men andra här kanske vet mer. Vad är det du vill veta?

Carl, jag väntade på bussen som skulle åka runt mellan Göteborgstraktens trädgårdar, se "småprat om trädgård". smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Mitt förslag är Sericomyia selinitis men eftersom detta namn inte kan hittas på wäbben så är det möjligt att det är ändrat.
Lars-Olof Arvids
Tack Ruda! Om vi stavar det Sericomyia silentis ser det ut att stämma! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Jag skyller på min källa: Flugor och myggor, Åke Sandhall/Hugo Andersson. Det är inte omöjligt att stavningen ändrats lite sen 1979 när boken kom ut.
Carl
Lars-Olof!
Allt har en naturlig förklaring! Hoppas att du hade en trevlig dag.
amaira
Jaha, här har jag inget mer att tillägga, så det måste jag ju tillägga. angel_not.gif
Biggan_
CITAT (amaira @ 25-05-2007, 11:36) *
Jaha, här har jag inget mer att tillägga, så det måste jag ju tillägga. angel_not.gif

rotfl.gif
Shangalia
Larsolof Arvids
Ja du *kliar sig på huvudet*
Hur man får bort dom där k*räken i från gräsmattan,
Vill juh inte ha en hel koloni myror inne snart juh whistling.gif

Eller är det nån annan som sitter på någe tips ang
Hur man får bort svartmyror i från
gräsmattan...
Vi har massor, ÖVERALLT unsure.gif
zaaritha
Ruda!
En fluga som ser ut som ett bi, utom att vingarna är "större"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon