pusillus
24-05-2007, 12:37
Hittade denna Lök? växt på tomtgränsen, jag har inte satt den där och jag har inte sett att min granne har något liknande heller. Törs man sätta in den i rabatten eller är det ett ogräs? Den är ganska hög 30-40 cm, blommorna slår ut så fort solen lyser på den men vid skugga fäller den ihop sin blomma.
Tycker den är jättefin!
[attachment=3117:lökväxt.JPG]
Man ska inte fega bara för att man har fel ibland

Men jag skriver med vitt vad jag tror det är, en
morgonstjärna./Åsa
Blomstertanten
24-05-2007, 12:47
det är en ornithogallum !
Osäker på vilken , men svenska namnet är antingen morgonsstjärna eller aftonstjärna. (blandar alltid ihop dom

)
pusillus
24-05-2007, 13:19
Men är det en "snäll" lökväxt eller kan den liknas men typ vårstjärna/skilla i utspridning vilket jag inte vill få in mer i trädgården.
stennie
24-05-2007, 13:25
Frågar du mig har du gjort ett fynd, jag skulle gärna ha såna i min rabatter. Jag tror inte dom sprider sig så farligt.
/Åsa
Gröna Sus
24-05-2007, 14:50
Så lustigt! Jag har också en sådan växt i min trädgård och visste inte vad det var innan jag såg detta inlägg. Min morgonstjärna (tror jag det är) växer precis vid trappen och jag skulle vilja flytta den. Är det någon som vet om man kan göra det och när man i så fall ska göra det?
Nybörjare i trädgården...
stennie
24-05-2007, 15:55
Jag har massor, kan skicka mot porto!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.