AmatörGröningen
Är färsk trädgårdägare på snart ett år rolleyes.gif heh, ser samma sak nu som förra sommaren: små små hål på jordgubbsplantorna, både blad och blommor. Vad är det? confused.gif Ser litet kryp med lång snok, är det den? Finns ju så många kryp, har inget marktäckande.
Kan någon hjälpa mig?
Lemonne

Oj, det är verkligen inte lätt att besvara din fråga, det kan vara både ögonfläcksjuka och diverse insekter. Jag behöver nog mer information: Hur ser hålen ut? Är de ovala eller helt runda? Växer hålen och blir större? Kan du se något på undersidan? Händer det något med bladen efteråt? Hur ser det ut runt blommorna och blomknopparna? Kan du se några små svarta prickar runt knopparna?

Krypen med lång snok har jag inte den blekaste om vad det är, men det låter inte som en skadeinsekt för jordgubbar i alla fall...
zaaritha
Insekt m "lång snok": snytbagge?
AmatörGröningen
Nä inte sån, den e betydligt mindre o hel grå.. blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika snytbaggar, en av dem är jordgubbsviveln som är runt 3-5mm stor, den gissar jag att det är.
AmatörGröningen
Åh, det där låter inte roligt... sad.gif Jag ska försöka ta en bild så ni får se vad det är och hur "angreppen" ser ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon