Full version: Tulpanpelargon
Alba
I vår köpte jag en Tulpanpelargon med blommor som runda knoppar som aldrig slår ut. Vad jag kan förstå ska den se ut så.
[attachment=3121:DSC00471.JPG]

När nu nya knoppar bildas slår de små bollarna ut och blir som en "vanlig" pelargon.
[attachment=3122:Tulpanpelargon_002.jpg]

Varför blir det så ?
Margith
Din pelargon "sportar", dvs den "vänder tillbaka" till någon av sina förfädrar.

Nu tycker iofs jag att din pelargon med öppna blommor är mycket finare, men för att kunna behålla tulpanpelargonen måste du ta bort hela den kvist som har fel blomma. Ta bort den ända nere vid jorden. Toppen kan du naturligtvis rota och få en ny pelargon av.
Låter du den vara som den är kommer den till slut att bara blomma med öppna blommor.

Alba
Men sicken rackare.

Hmm.... ja nu drabbas jag av beslutsångest. Blomman som slagit ut är så vacker men jag gillar ju även bollarna.
Det blir nog så att jag kapar den utslagna den vid roten och försöker rota så får jag 2 blommor. Problemet är bara att rotningen brukar inte lyckas för mig på Pelargoner. De brukar ruttna. Skam den som ger sig....jag ska försöka.

Tack Margith för hjälpen.
Fenja
Kul! Ser ut att vara en Andrea Patricia. Om du sparar sporten får du fota och visa hur det fortskrider!
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Alba @ 24-05-2007, 19:26) *
Men sicken rackare.

Hmm.... ja nu drabbas jag av beslutsångest. Blomman som slagit ut är så vacker men jag gillar ju även bollarna.
Det blir nog så att jag kapar den utslagna den vid roten och försöker rota så får jag 2 blommor. Problemet är bara att rotningen brukar inte lyckas för mig på Pelargoner. De brukar ruttna. Skam den som ger sig....jag ska försöka.

Tack Margith för hjälpen.

Om du roter sticklingen i en kruka med jord i stället för i ett glas vatten så är risken att den ruttnar mycket mindre. tummenupp.gif
Alba
Jag måste väl ta bort den vackra blomman för att rotningen skall gå bättre eller .....?
Betty
CITAT (Alba @ 25-05-2007, 15:03) *
Jag måste väl ta bort den vackra blomman för att rotningen skall gå bättre eller .....?

Bättre att sticklingens energi går till rotbildning än till blomning. Nu har du ju sett hur den ser ut så: Knips, knips - utan pardon. yes.gif
Ramoth
CITAT (Betty @ 25-05-2007, 15:54) *
Bättre att sticklingens energi går till rotbildning än till blomning. Nu har du ju sett hur den ser ut så: Knips, knips - utan pardon. yes.gif

Det ska inte vara så mång blad på en stickling heller. Bara några få för att minska avdunstningen.
De blad som ser ut att hamna under jord ska absolut bort i vilket fall som helst.

Lycka till!

Margith
CITAT (Alba @ 25-05-2007, 15:03) *

Måste och måste.... men visst är det ju så att du har bättre förutsättningar att lyckas med rotningen om du tar bort blomman.
Sätt blomman i ett glas med vatten och ställ den på köksbordet. Den klarar sig nästan lika länge där som om du lämnar den kvar på plantan wub.gif

De 2 nedersta bladen på sticklingen ska definitivt bort!! och sen bör du ha 3-5 blad kvar på sticklingen.

Om du har problem med att sticklingar brukar ruttna föreslår jag att du rotar i såjord uppblandad med perlit i väääääldigt liten såkruka. Vattna sedan genom att ställa krukan på ett fat med vatten. Vattna inte uppifrån! Ställ krukan varmt.

Hoppas att det går bra!

Alba
Jag tog av den sportande grenen.
Rotade i såjord i liten kruka........och det lyckades yahoo.gif

Den är liten och späd ännu men blommar nu så fint.

[attachment=6568:19_augusti_015.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon