Full version: Trädlik
Gossen Ruda
Det var en gång en rad med almar, sen kom almsjukan. Kanske en lämplig inramning till en kolerakyrkogård, men jag tycker det vore dags för en motorsågsmassaker. Undrar när kyrkogårdsförvaltningen vaknar?

[attachment=3127:070523_1.jpg]
Rafael
De ser ju ganska döda ut...
KURT
Om de inte står farligt till (så att personer eller egendom kan skadas), så är det bara bra att låta döda träd stå kvar, det ger mat åt många djur.
Big Gardener
Att så döda träd står kvar på kyrkogårdar är ganska ovanligt. Normalt tas de ned och ersätts med nya träd. I detta fall skulle jag gissa att det är ersättningsplanteringsfrågan som är problemet. Kyrkogårdar brukar vara väldigt restrektiva med vad som ersättningsplanteras på deras marker av kulturhistoriska skäl. Har det tidigare stått lind vill man ha lind där igen, oxel ska ersättas med oxel o.s.v.

Detta leder naturligtvis till problem i almfrågan p.g.a. almsjukan och i oxelfrågan p.g.a. jordtrötthet. Några kyrkogårdar kan därför vara villrådiga med vad som ska ersätta de döda träden. I vissa fall måste man vänta på beslut från länsstyrelsen innan man får ändra något på kulturhistoriskt värdefull mark. Det kan vara orsaken till problemet.

Sen får man komma ihåg att almsjukan är ytterst aggressiv i vissa fall och sjukdomen går snabbt! Så snabbt att en något seg kyrkogårdsförvaltning inte hinner vakna innan träden är utgångna.

I många fall håller jag däremot med Kurt, döda träd är en bristvara i vår natur idag och ger liv åt hundratals arter. Sen kan man naturligtvis fråga sig om det är lämpligt med döda träd på en kyrkogård.
Gossen Ruda
Dom har varit döda något år så nog borde dom ha hunnit kapas. Efterom det är en kolerakyrkogård har den inte "normala" kyrkogårdsbesökare så hur det ser ut har inte så stor betydelse ur den synpunkten. Det fanns ytterligare träd som dog för några år sen och dom plockades ner efter för lite lång tid. Dom stod utefter gångvägen som går på tvären i slutet av trädraden och släppte ner grenar på densamma.
Lonicera
Jag trodde att man var tvungen att ta bort träd som drabbats av almsjuka omgående, att dessa efter kapning inte heller får ligga kvar, utan genast ska forslas bort till förbränning. Detta för att förhindra spridning i möjligaste mån. Det kanske är olika i olika delar av Sverige. Där jag bor finns fortfarande ganska gott om friska almar.

Någon som vet mer kanske?
KURT
CITAT (Lonicera @ 25-05-2007, 07:20) *
Jag trodde att man var tvungen att ta bort träd som drabbats av almsjuka omgående, att dessa efter kapning inte heller får ligga kvar, utan genast ska forslas bort till förbränning. Detta för att förhindra spridning i möjligaste mån. Det kanske är olika i olika delar av Sverige. Där jag bor finns fortfarande ganska gott om friska almar.

Någon som vet mer kanske?

Se info från jordbruksverket, det verkar alltså varierna mellan olika kommuner. men praktiskt så tror jag inte att bekämpning har någon större betydelse. Det går in te att stoppa spridningen genom att ta ned träd.
Lonicera
Ok. då vet jag mer. yes.gif
Huggorm
Men dom där träden har nog inte varit döda speciellt länge, då hade mer av de små, tunna kvistarna ramlat ner. Men det fattas märkligt mycket av barken i och för sig.

Big Gardener: Menar du att oxeln inte klarar av dålig jord, eller är det att den tröttar ut jorden? Trodde det var ett träd som tål det mesta
Big Gardener
Det är inte lämpligt att plantera växter av den familjen på en plats där någon annan Rosacea-växt stått tidigare just pga av fenomenet jordtrötthet.

Jordtrötthet är ett samlingsnamn för många olika faktorer som följer efter att Rosacea-växter stått på den platsen. Bland dessa faktorer kan nämnas skadliga nematoder och rotresters toxiner (allelopati).
Cilla
Hur och i vilka former man ska ordna så att död ved får berika våra urbana miljöer är en stor diskussionsfråga. Men som Birger skriver så tror jag inte att dessa kvarstående almar handlar om att berika med död ved utan snarare har med andra praktiska frågor att göra. Almsjukan dödar träd snabbt, det kan fgå på mindre n en säsong och det är inte alltid förvaltningar, kommuner, bostadsrättsföreningar och privata trädägare hinner med att fälla de döda träden.

Om du har engagemang kring just dessa träd Åke/Ruda så kan du säkert få den aktuella kyrkogårdsförvaltningen att påskynda fällningarna genom att skriva en liten påminnelse till dem.
Huggorm
I Uddevalla finns det på två ställen stendöda granar, båda med riktigt stora fågelbon i toppen. De ser kul ut mitt inne i stan, dessa torra träd som sträcker sig långt över den annars lummiga grönskan, och så dom här fågelbona i toppen. Det är nästan så man förväntar sig att se en gam titta ut över bokanten smile.gif

Big Gardener: Mycket intressant får jag säga
Stella-Polaris
Själv tycker jag att det är ett ofog att ta väck träd som fått Almsjukan. Ofta är de inte helt döda utan skjuter nya skott nerifrån. Vi riskerar att ta bort almar som klarar av angreppet och som kan ge framtida, mot sjukdomen härdiga, almar. Inte kul att se dem men med tanke på framtiden bör de lämnas.... Kapa den döda delen så ingen får den i huvudet en dag det blåser och lämna resten
greven
Det ser ju inte så roligt ut må jag säga.

Hade det inte vart på en kyrkogård hade jag föreslagit att sätta kaprifol, klematis eller bokarbinda i dem, det hade kunnat bli fint.
Sommartorparn
CITAT (Big Gardener @ 25-05-2007, 18:52) *
Det är inte lämpligt att plantera växter av den familjen på en plats där någon annan Rosacea-växt stått tidigare just pga av fenomenet jordtrötthet.

Jordtrötthet är ett samlingsnamn för många olika faktorer som följer efter att Rosacea-växter stått på den platsen. Bland dessa faktorer kan nämnas skadliga nematoder och rotresters toxiner (allelopati).

Då kanske det inte är en god idé att plantera en rönn där det stått ett gammalt äppelträd? Vad skulle funka i stället som är vindtåligt och silar ljuset vackert. Gäller jordtröttheten bara träd, eller också örter av rosacea-familjen (daggkåpa o sånt)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon