Full version: Drakenius
mogge92
Hej hej! Efter att jag hittat denna sida igen måste jag fråga er en sak: Får privatpersoner handla utav Drakenius ? ÄR väldigt intresserad av lite växter där....
Alexander-VG-zon3
ja det får man ,, men har hört både bra och dåligt därifrån . så jag har inte vågat att beställa hos dom
mogge92
definera bra och dåligt? annars verkar det ju otroligt med citrusträden som är så stora! och förresten flaxss du som är zon knäckare; hur pass härdig är citrusväxter?
zine
Citrusväxter är tyvärr inte alls härdiga i sverige. Den växt som kommer närmast citrus som man kan odla i sverige är väl Poncirus trifoliata (Citrontörne) vad jag vet ialllafall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 24-05-2007, 18:13) *
definera bra och dåligt? annars verkar det ju otroligt med citrusträden som är så stora! och förresten flaxss du som är zon knäckare; hur pass härdig är citrusväxter?

att dom beskär rotsystemet och bladverket så att dom kan transportera fler och det tro jag gällde för palmerna . ska du ha dom i kruka kvittar det om dom beskär rötterna så beställ du .

vilken citrus sort vill du veta om ?
Citrus lemon -3c -6c
Citrus Reticulata -8c -3c -14c (olika sorter olika härdighet)
Poncirus Trifoliata svensk zon 1-3

det dom inte klarar är ostabil kyla eller plötslig kyla . en stabil och jämn sänkning till deras max gräns klarar dom .
en del kan man prova i skyddat zon 1 med skydd .

zine
Sen finns det dom som är härdiga ner till 8-12 minusgrader. Exempel på sådana här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon