Rosa Alba
Det verkar som att Plantagen endast har de mest populära rosorna så min finska midsommarros som jag drömmer om tycks va omöjlig att få tag på. Zetas i Huddinge hade den inte på sin sortimentslista över rosor. Det går säkert att beställa på Flora Linnea men känns dumt att lägga ner pengar på frakt och hela köret bara för att få en enda ros!

Någon som har tips på var jag kan hitta rosen? det är en pimpinellros vid namn "Plena". Har kollat plantagen i Hässelby och Barkarby och några små blomstercentrum i Skälby. Kan Plantagen vid Bergianska ha? rose.gif
renate
Jag tror den är lite svårt att få tag på,jag fick min av en granne och har massor nu.Plantagen har den säkert inte.Här brukar vi byta rotskott av den,för den sprider sig bra.
Här kommer en bild på den stora rosen .
[attachment=3289:PICT0006.JPG]
Cilla
Bra val, det här är en fantastisk och stark ros. Såg att Ulriksdals Slottsträdgårdar hade den, iallafall i våras. Ring och kolla!

Ett ställe till som skulle kunna ha den: Brunnsvikens trädgårdar i Solna. Och kanske Vreta Trädgård i Tumba också.
Rosa Alba
Tack så mycket för tipsen. Får ge mig ut på jakt imorgon då jag är ledig :-)

thanks.gif

CITAT (renate @ 26-05-2007, 20:55) *
Jag tror den är lite svårt att få tag på,jag fick min av en granne och har massor nu.Plantagen har den säkert inte.Här brukar vi byta rotskott av den,för den sprider sig bra.
Här kommer en bild på den stora rosen .
[attachment=3289:PICT0006.JPG]

Å, den är så vacker! rose.gif
Rosa Alba
Å herregud! Har just visat hur mycket jag är villig att göra för att få vad jag vill ha... Syftar på finlands vita ros som jag nu fått tag på.

Åkte i över 2 timmar ut till ulriksdals slottsträdgård, med en timmes väntande på en buss jag precis missade ute i Bergshamra centrum och ett besök på konsum med världens suraste kassörska med ickefungerande kortläsare (den ska inte säga: "köp medges ej" när man har över 10 000 kr på kontot), och när jag äntligen kom till slottsträdgården va rosen slut... Jag va så förbannad och kissnödig att jag va redo att börja gråta! ranting.gif

Men skam den som ger sig! Jag gick till fots bort till Brunnsvikens trädgårdar och hittade den där i stället, va helt överlycklig (delvis för att det fanns en toa där också) bravo.gif . Så nu sådär 5 timmar senre har jag rosen hemma. så efter sådär tre dagars vila ska man nog orka plantera den också... sleeping.gif
Cilla
FY VAD TRIST, men vad bra att du hittade den till slut!!! Bäst är nog att ringa innan, särskilt om man har långt till handelsställena. Hoppas du hae en trevlig stund på Ulriksdal ändå! (Griskultingarna kommer snart förresten.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon