Pix
Jag är väldigt konfunderad över vad som händer med mina löjtnanthjärtan. De står i en rabatt med söderläge, men rätt blött, speciellt på vårarna.
Ifjol noterade jag för första gången att löjtnantshjärtana såg "ledsna" ut. De såg magra och taniga ut samt skiftade i gult. I år har de kommit upp och de nya rotskotten ser fräscha ut, men de gamla moderplantorna är bedrövliga. De är taniga, gulbleka och det ser ut som om bladen inte riktigt utvecklas. Jag fattar ingenting, men så är jag ju också rätt nybörjare i trädgården.

*Digitalis*
För soligt och för blött kanske? De vill gärna ha skugga under någon del av dagen, halvskugga, vandrande skugga what ever. Inget löjtnantshjärta jag haft har mått bra i söderrabatt!
Ewa L
Mina står i mer än halvskugga. Endast morgonsol.
Den rosa blommade både förra och förrförra året ända in i september!! Den vita lade av i mitten på augusti. De har blivit enorma buskar på 4 år.
Pix
Aha, då ska jag testa flytta en av plantorna till motsatt sida av huset där det endast är em, kvällssol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon