Full version: id hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

mormor hittade denna skojiga växt aldrig visat sig för och det är bara den som finns , inga fler i trädgården och inga i skogen bara en som kommit upp för första gången

det är som en stjälk bara och det öppnades sig en grön blomma

bild

och mormor vill veta vad det är för växt även jag själv skulle tycka det va intressant med id på denna sak .
storm
Men du vad spännande,jag har ju inget svar men blir väldigt nyfiken.
Alexander-VG-zon3
och mormor har väl bott här i 8år i detta hus eller nåt sånt ,, och detta har aldrig visat sig förut plus det finns bara en i detta område hare kollat skogen inga bestånd där och i trädgården inget där heller ,, vi hittar bara denna fast det kanske finns fler det måste ju finans fler . men det är kanske en sån som man säger en fågel har skitit ut
storm
kan vara eller luftburna frön de kan ju färdas långa sträckor,hoppas att det är någon som kan identifiera den fasiken spännande.
vickeva
Hej
Kan du inte ta en bild från sidan också, och berätta hur stor den är och så?
Susann N
Brukar hon mata fåglar på vintern? Det kanske är något (exotiskt) frö som funnits i fröblandningen för småfåglar och som nu grott?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susann N @ 24-05-2007, 22:01) *
Brukar hon mata fåglar på vintern? Det kanske är något (exotiskt) frö som funnits i fröblandningen för småfåglar och som nu grott?

japp mormor matar fåglarna på vintern

CITAT (vickeva @ 24-05-2007, 21:48) *
Hej
Kan du inte ta en bild från sidan också, och berätta hur stor den är och så?

japp det ska jag göra i morgon plus en närmare beskrivning ,, om jag gissar på höjden nu 3cm 5cm
Tesa
Kanske ett bitterskråp, Petasites japonicus...
Bitterskråp
Piccante
CITAT (Tesa @ 24-05-2007, 22:34) *
Kanske ett bitterskråp, Petasites japonicus...
Bitterskråp

Håller med Tesa tror oxå på denna bitterskråp.
Alexander-VG-zon3
tycker bara att stjälken är för tjock för att vara en sådan plus är där inga blad knoppar nere vid och den saken på toppen liknar inte dom blommorna heller . men växt sättet är väldigt lik för den har inga blad och är sällsynt förekommande i skogen då jag bara har sett en i hela livet av denna växt . ska se hur den utvecklar sig med blad för får den sådana blad så vet vi med säkerhet att det är en sådan . ska bli väldigt intressant att följa den ska ta fler kort i morgon .
Alexander-VG-zon3
bladen och växtsättet liknar petasites ,, bara en sak stjälken och blommsaken , stjälken är för tjock tycker jag men stjälkbladen eller det liknar kanske om jag tittar noga
Tesa
Jag skulle tro att det där i toppen inte är blomman utan stjälkblad som inte utvecklats är...den ska ju bli 30-40 cm hög..
Piccante
CITAT (Tesa @ 24-05-2007, 23:00) *
Jag skulle tro att det där i toppen inte är blomman utan stjälkblad som inte utvecklats är...den ska ju bli 30-40 cm hög..

Japp så sant. Ser inte ut som kronblad utan som stjälkblad. Låt den växa kvar så ser du vad "det" kan utvecklas till?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tesa @ 24-05-2007, 23:00) *

ahhh så du menar att blommorna inte har kommit fram än ?
Tesa
yes.gif det är vad jag tror, ja....men jag KAN ju ha fel..kanske happy.gif
Marlene z v
CITAT (flaxss @ 24-05-2007, 20:18) *
hejsan hejsan

mormor hittade denna skojiga växt aldrig visat sig för och det är bara den som finns , inga fler i trädgården och inga i skogen bara en som kommit upp för första gången

det är som en stjälk bara och det öppnades sig en grön blomma

bild

och mormor vill veta vad det är för växt även jag själv skulle tycka det va intressant med id på denna sak .

Jag tycker att det liknar en lilja som just kommit upp, när man ser den såhär uppifrån.
rose.gif
Anders zon 1
Jag tror också att det är en lilja av något slag.
Kikka
Jag håller med de två här ovanför, ser ut som en lilja. Ser iaf väldigt lik ut den som är påväg upp här hos mig. Spännande att se vad det blir sen happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon