koester
24-05-2007, 21:10
Jag är en nybliven okunnig trädgårdsägare som undrar om någon kan tala om för mig vad som är fel på en av mina rosor?
Det är en Rosa Friesia som jag planterade i höstas. Den har inte tappat så förfärligt mycket blad men den ser inte helt frisk ut... Eller?
Någon som vet?
Jag bor i zon 2 om det spelar någon roll.
[attachment=3140:PICT0026.jpg][attachment=3141:PICT0027.jpg][attachment=3142:PIC
T0029.jpg][attachment=3143:PICT0032.jpg]
/Maria
Det där ljusa runt bladnerverna är rosenstritar som suger på bladens undersida, äggen av stritarna övervintrar i unga skott och så börjar allt om nu, det är svårt komma åt att spruta undersidorna av bladen, men prova med såpavatten flera ggr. Blir dom för envisa kan man skära ner rosorna, eftersom dom övervintrar med rosorna. På tredje bilden syns en gren med barkfläcksjuka, röda mörka fläckar, klipp bort och släng, grenen torkar in och dör. Tycker jag haft mer än vanligt av det i vår, en svampsjukdom som börjar redan på hösten.
Fula blad och toppar, vissna skott, nyp av och släng, olika steklar, vecklarlarver som gillar rosor.
koester
25-05-2007, 18:50
OJ! massa fel alltså! Tack för svaret, då får jag gå till motangrepp!
Måste tyvärr säga att jag känner igen symptomen på min Rhapsody in Blue som jag köpte från Rosenposten!
Än har det inte spridit sig till de andra 6 rosorna jag köpte på Rångedala - alla är planterade i samma rabatt och någon/något tuggar så gott han/dom kan.
Den enda helt oangripna från någon som helst ohyra är Kanadarosen Lac Majeau. Den växer på obehindrat

.
Jag sprayar och o sprayar på de andra....