Full version: physalis
katah
Jättefånig fråga men nu kommer det med lite kommentarer först!

Jag har odlat physalis två gånger tidigare..
Första gången ute och den han aldrig bära frukt, men blev en fin planta

Förra året köpte jag frön på påsen och fick ej det som jag ville, alltså jag fick dessa
"nästan tomatstora- inte söta alls- vad de nu heter - bär " vilken besvikelse!

i år tog jag fröer från en physalis från fruktdisken och har 4 meterstora blommande plantor.
Jag har lovat ut två av dom till kompisar och fick nu panik, " tänkt om det blir fel ändå" " inte bär alls ??"

Kan ni lugna ner mig, att dessa plantor kommer nu att bära rikligt wink.gif med söta -små -goda -physalisar ? ! Alltså den rätta och riktiga sorten som var mamma till dessa fröer!
rosita
Du kan vara lugn, det blir frukt lite senare på sommaren, kanske inte förrän till hösten. Innan frost måste den in, men frukten mognar ju även inomhus. Första året jag odlade physalis (frön från en köpefrukt), var mina 2 buskar fulla med omogen frukt. Jag satte in dem i förrådet och sen plockade jag physalis nästan fram till jul! tummenupp.gif
Sen kan du övervintra plantan och då får du tidigare skörd nästa år. Lycka till!
Eva 33c
Vill du har frukt tidigare på sommaren skall du odla den sort som kallas gyllenbär, physalis pruinosa ( fast den har visst nyss bytt namn till p. grisea) Den är mycket snabbare i utvecklingen än kapkrusbäret , p. peruviana (den physalis du köper) och ger frukt även utomhus en någorlunda varm sommar. Det är kanske lite sent att fröså den för detta år, ibland tar köpefrön lång tid på sig att gro. Men som ett tips inför nästa år.
Physalis finns i många arter så det är viktigt att kunn "efternamnet", kolla på SKUD växtdatabas tex. (Skriv in physalis som sökord)
katah
Åh, tack då kan jag lova något åt kompisar som köper plantorna.
Jag har odlat dom sedan januari-februari så de är stora och kraftiga och blommar lite redan, så jag tror att även kompisar hinner få något även om de ska ha plantorna ute.
Mina står på sina hinkar i växthuset så det blir bra så,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon