Full version: pepparmint
katah
Jag har nu "lobelia-mycket" små pepparmintplantor och undrar hur jag skulle skola om dom bäst?

I tuvar eller en-och-en ?

kan jag plantera dom direkt ute, skugga eller sol ?
Fenja
Är det pepparmynta du menar? Du kan skola om dem i grupp om 3-5 stycken när de fått sina första karaktärsblad. Du kan inte sätta ut dem utan att de är avhärdade och de bör skolas om minst en gång i alla fall innan utplanteringen.
Mvh
Fenja
katah
jap -jap just det pepparmynta,smile.gif
ska jag räkna med samma som med lobelian, en tuva i den vanliga 5-6 cm kruka ?
Fenja
Pepparmyntan är snabbväxande, jag skulle ta en större kruka. Men i och för sig så kan du väl snart sätta ut dem så det kanske räcker.
Mvh
Fenja
katah
Sprider den ohämmat eller lagom ?

Jag vill plantera allt på jorden på marken inte på krukor, för vi är borta hemifrån långa perioder under sommaren, så växterna måsta vara självständiga efter midsommar wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Myntor brukar kunna sprida sig ganska bra med revor (vilken mynta du har vet jag ej, det är iallafall inte pepparmynta eftersom den är steril, det brukar ofta vara någon slags grönmynta i fröpåsarna som det står pepparmynta på), så man ska nog tänka efter innan plantering vart det är minst problem med att den sprider sig eller så gräver man ner en stor kruka eller hink (med dräneringshål) och planterar myntan i denna.
katah
De lurar oss alltså ? thumbdown.gif

Men tror du att man får ändå "pepparmint" smaken om man använder det ?
Fenja
Vill du ha pepparmynta så bör du skaffa en äkta planta, de andra brukar ha en massa bismaker tycker jag.
Mvh
Fenja
katah
Det är alltså bara åka tll plantskolan då, eller finns det sticklingar eller någon annan system ???
Österläge
CITAT (katah @ 26-05-2007, 21:05) *
De lurar oss alltså ? thumbdown.gif

Det här har jag oxå funderat på... Hur kan de sälja frön till pepparmynta när den är steril?!? Har sett det på flera ställen, det är ju lurendrejeri!! rtfm.gif

Ett tips förresten, testa marockansk mynta! Den har den "rätta" myntasmaken om man vill göra myntate, godare än grönmynta. smile.gif Brukar finnas på handelsträdgårdar, tror tom Plantagen har den ibland.
katah
Jag hade funderat att göra eget glass och smaksätta den med pepparmint och chokladbitar wink.gif
skulle den marocanska varianten fungera i glassen, tror du ...?
Österläge
CITAT (katah @ 02-06-2007, 19:39) *
Jag hade funderat att göra eget glass och smaksätta den med pepparmint och chokladbitar wink.gif
skulle den marocanska varianten fungera i glassen, tror du ...?

Det skulle den säkert, men iofs kanske pepparmynta är ännu bättre där... Den smakar ju mer "tandkräms"-mint än grönmynta o marockansk...
noora
Jag kan skicka rotsticklingar av både marockansk mynta och pepparmynta (en variant med lite mörkare blad) om någon vill ha. Dom revar nåt förskräckligt wink.gif

Jag har även vanlig grönmynta, Eau de cologne-mynta och en sort som jag inte vet namnet på (jag plockade revor från en ödetomt för femton år sen) som jag kan dela med mig av. Den tredje sorten har lite ludna blad, jag har kallat den gråmynta men jag är inte säker på att det är det. Den har en väldigt mjuk och trevlig smak, jag tycker själv att det är den bästa till te.

Vill man ha en beskedligare sort kan man testa ananasmynta, den har jag ännu inte ens hägnat in eftersom den har vuxit såpass klent. Den har snygga variegerade ludna blad. Smaken är inte speciellt spännande, ananastonen ger den snarast en lite obehaglig bismak. Jag kan nog dela med mig av en stickling eller två om någon vill ha (först till kvarn i så fall), den har börjat sträcka sig lite väl långt från planteringsstället.

Alltså, det här med myntor verkar ju vara ganska populärt. Jag tar och slänger ihop en mynta-bytestråd i kryddforumet, det kanske finns nån som kan dela med sig av fler sorter smile.gif
katah
Tack noora, jag tror att jag återkommer till hösten (om det går att plantera den då?? )
eller tidigare nästa år... jag har redan fullt upp med de sista i trädgården innan semester och nya småttingar som behöver vattnas ofta passar inte i planer just nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon