Full version: Jordgubbar
lissa
Jag har 4 krukor med jordgubbar på terrazzen och jag har fått lite gubbar iår, men det jag inte förstår är varför dom inte blommar längre. Dom brukar ju ha både vlommor och kart samtidigt. Jag har inte bytt plats eller något annat nytt.
Jag skulle verkligen bli glad om någon har ett råd... smile.gif
clivia
Jordgubbar är ganska näringskrävande växter och uppskattar sand och lera i substratet. Ursprungligen är de mycket nyttiga för att de förbereder sandiga och leriga jordar för andra växter och med sina utlöpare hjälper de att stabilisera tex sand dynor för att andra växter kan etablera sig överhuvudtaget där. I naturen är allt "genomtänkt". Planteringsjorden från butiken tömmer de på näringsämnena ganska snabbt och också i trädgården behöver de byta plats vart tredje år för att trivas. De gillar inte omplanteringen i säsongen, det måste göras i slutet av sommaren eller tidigt på våren när det inte är för varmt. smile.gif smile.gif

MVH/clivia
lissa
Tack för ditt svar Clivia, jag har kanske inte gett dom tillräckligt med näring, men jag kommer inte ihåg att jag skulle ha planterat om dom. Lerjord är det svårt att få tag på,men sandblandning har dom.
Jag får vänta och hoppas på påfyllning i jordgubbskrukorna tongue.gif
Lemonne

Att flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje år finns ingen anledning till så länge man tillför gödning. Det gör inte ens en jordgubbsodlare.

Enduceringen sker på hösten, och blomningen hänger helt på vilka förhållanden som rådde under augusti-september. Kanske hade de för torrt just då? Sandblandad jord i all ära - men det är inget måste för jordgubbar. Att dina plantor är gröna och fina tyder på att det finns mycket kväve kvar i jorden, så jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt uttömd på näring. Kanske ska du blanda i mer jord i dina krukor istället för sandjorden (sandjord torkar ut alldeles för lätt) - då behålls fukt bättre och det finns mer näring kvar.

Jag är tveksam till att det skulle dyka upp en massa blomknoppar nu, de vilar nog till nästa år. Om jag vore du skulle jag nog plantera om dem (nu spelar det ingen roll när du gör det, jordgubbar får du nog inte ändå).

Du kan ha fått angrepp av någon insekt, eller kanske röta. Hur ser rötterna ut? Verkar de ljusa och friska?
clivia
CITAT (Lemonne @ 26-05-2007, 18:37) *
Att flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje år finns ingen anledning till så länge man tillför gödning. Det gör inte ens en jordgubbsodlare.

Enduceringen sker på hösten, och blomningen hänger helt på vilka förhållanden som rådde under augusti-september. Kanske hade de för torrt just då? Sandblandad jord i all ära - men det är inget måste för jordgubbar. Att dina plantor är gröna och fina tyder på att det finns mycket kväve kvar i jorden, så jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt uttömd på näring. Kanske ska du blanda i mer jord i dina krukor istället för sandjorden (sandjord torkar ut alldeles för lätt) - då behålls fukt bättre och det finns mer näring kvar.

Jag är tveksam till att det skulle dyka upp en massa blomknoppar nu, de vilar nog till nästa år. Om jag vore du skulle jag nog plantera om dem (nu spelar det ingen roll när du gör det, jordgubbar får du nog inte ändå).

Du kan ha fått angrepp av någon insekt, eller kanske röta. Hur ser rötterna ut? Verkar de ljusa och friska?

Nej, du behöver inte flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje år men dina skördar kommer att bli mindre trots att du gödslar, nu menar jag trädgården och kruka (jag är inte förtjust i professionell odling). Jag har odlat jordgubbar i tio år men ja, inte i svenska förhållanden. Att det finns mycket kväve i jorden betyder inte att den inte är fattig på andra näringsämnen. Det är mycket viktigt att ha tillräckligt med kalium, fosfor och magnesium (förutom andra) i jorden for att jordgubbar ska blomma och ge en mängd tillräckligt stora bär. Jag är tveksam till omplanteringen av jordgubbar på sommaren för att de har problem att rota sig när det är för torrt och soligt väder även om du vattnar dem. Ja, jordgubbar gillar jord och inte torv som säljs numera som jord i svenska butiker (kanske spanska också).
Om plantor är gröna och fina är jag tveksam till att de har fått angrepp av någon insekt. Rötterna är i bra skick. Men detta är bara min åsikt. flirting.gif smile.gif smile.gif

MVH/clivia
Lemonne
Oj, ja, jag sa nog visserligen inte att det fanns andra näringsämnen i jorden eftersom det fanns kväve.

Har precis planterat 3 hektar jordgubbsplantor rolleyes.gif så att plantera vår och höst går alldeles utmärkt i vårt svenska sommarklimat. Det krävs alltid mycket vatten i en början av omplantering, oavsett det sker under sommar eller höst.

Röta kan mycket väl förstöra rötter mycket snabbt - det kan ta ganska lång tid innan du märker det på plantorna. Insektsangrepp; det finns till exempel en insekt som heter jordgubbsvivel, som biter av blomknopparna utan att det märks på blasten. Det finns fler insekter dessutom, bla trips, som angriper enbart blommor och blomknoppar. Därför kan du inte enbart gå efter hur fina och gröna bladen är.

Jordgubbsplantor kan mycket väl rota sig utmärkt i torv. Och lera. Och sand. Och pinnmo... osv.

Jag vill inte låta som någon allvetare, det vet jag att jag inte är - det finns mycket kvar att lära...
Jag har bara 7 års yrkesodlarerfarenhet (dock i sverige), så jag är inte i närheten av dina 10 år ännu, Clivia. Visst kan du ha rätt! coolgleam.gif Och vad är det för fel på professionell odling?? Utan den skulle ju varenda människa bli tvungen att odla sina egna jordgubbar - och det tror jag inte det finns möjlighet till. Alla måste vi ha vårt levebröd...

Vill bara tillägga för att hålla diskussionen relevant att den troligaste förklaringen till att det inte blommar är att plantorna förmodligen inte hade rätt förhållanden i höstas (dvs med näring, vattning och sol).
clivia
CITAT (Lemonne @ 26-05-2007, 20:47) *
Oj, ja, jag sa nog visserligen inte att det fanns andra näringsämnen i jorden eftersom det fanns kväve.

Har precis planterat 3 hektar jordgubbsplantor rolleyes.gif så att plantera vår och höst går alldeles utmärkt i vårt svenska sommarklimat. Det krävs alltid mycket vatten i en början av omplantering, oavsett det sker under sommar eller höst.

Röta kan mycket väl förstöra rötter mycket snabbt - det kan ta ganska lång tid innan du märker det på plantorna. Insektsangrepp; det finns till exempel en insekt som heter jordgubbsvivel, som biter av blomknopparna utan att det märks på blasten. Det finns fler insekter dessutom, bla trips, som angriper enbart blommor och blomknoppar. Därför kan du inte enbart gå efter hur fina och gröna bladen är.

Jordgubbsplantor kan mycket väl rota sig utmärkt i torv. Och lera. Och sand. Och pinnmo... osv.

Jag vill inte låta som någon allvetare, det vet jag att jag inte är - det finns mycket kvar att lära...
Jag har bara 7 års yrkesodlarerfarenhet (dock i sverige), så jag är inte i närheten av dina 10 år ännu, Clivia. Visst kan du ha rätt! coolgleam.gif

Lemonne, jag pratar inte om höst och tidig vår, det går alldeles utmärkt att plantera jordgubbar (trots att när du gör detta på våren är det mindre skörd, jag har upplevt detta) men jag pratar om att det är mycket olämpligt göra detta på sommaren för att jordgubbar har problem att rota sig när det är torrt och soligt väder. Jag tror inte att du omplanterar dina jordgubbar på sommaren även om du bor i svenskt klimat, eller gör du det? Sommrarna kan bli ganska torra och vattna tillräckligt 3 ha jordgubbar för att förmå plantorna att rota sig kan vara besvärligt ...coolgleam.gif Det är bra väder nu i Sverige men tex i Slovakien gör man inte det så här års. Det är för varmt för de unga jordgubbsplantorna utan tillräckligt rotsystem...
Torv är mycket fattig på näringsämnen och om den inte är tillräckligt gödslad är den olämpligt för jordgubbarna... bortsett från att den själv inte håller vatten tillräckligt länge...Ja, röta kan förstöra inte bara rötter, det är problem också när jordgubbarna mognar och regnar för mycket...Det samma gäller insekter, sniglar och andra skadedjur (även de med två ben ibland -fear-.gif ) devil.gif
Men jag utgår från att Lissa har sina växter i blomkrukorna och där kan du upptäcka snabbare att någonting inte är OK, eller hur? flirting.gif Och enligt min åsikt är det olämpligt att omplantera jordgubbar nu i Spanien...men det är utifrån jag vet och jag vet inte allt... flirting.gif whist.gif angel_not.gif

MVH/clivia

Lemonne
Jag förstår nog inte riktigt vad den här diskussionen går ut på confused.gif Handlar det om sommarplantering? I så fall kan jag säga att vi satte 2 hektar jordgubbsplantor den 22 juni i fjol. I sandjord. Visst går det åt vatten, men inte mer vatten än om det är jordgubbsplantor som sätter bär (det är faktiskt just då som jordgubbsplantan kräver som mest vatten). Så huruvida man kan plantera om jordgubbsplantor i kruka, som förmodligen inte kommer sätta bär denna sommar, i slutet på maj? - definitivt inga problem oavsett om man bor i växtzon I eller högre. Jag tror till och med det skulle gå i en kruka i Spanien...

Att säga att torv är olämpligt för jordgubbar är väl ändå att ta i? Det kanske inte är det ultimata men än dock inte olämpligt. Att tillägga är att det inte finns särskilt mycket näring i sandjord heller flirting.gif

Som sagt, jag har varit jordgubbsodlare i 7 år, och min sambo har hållt på med det här i hela sitt liv. Jag säger att jag inte är någon allvetare, men nog kan jag en hel del om hur man odlar jordgubbar i Sverige.

Ännu en fundering som faktiskt har med tråden att göra; kan det ha blivit för trångt i krukan? Plantorna kan skäla näring av varandra och rötterna kan bedöma att det inte finns några bra förhållanden för att sätta bär.
Och, är det en remonterande sort?
lissa
Tack för alla råd jag fick, dessutom var det intressant med dialogen om omplantering och olika jordar..
Imorgon ska jag ta närbild på plantorna, för dom jag hade då det fanns gubbar är ju inte aktuella..
Dom har inte trångt i krukorna, och när jag säger att jag har sand i jorden så betyder det att det inte är många % det rör sig om, och jag tror att jag planterade om 2 av mina 4 krukor, varav 1 var en reva förra året, men som nu är en egen planta som inte alls har blommat, och samtidigt passade jag på att fylla på lite mer jord i alla krukor, och då menar jag vanlig påsjord som lär passa till allt enligt etiketten.
Kan det betyda något att dom har haft kvar sina gröna blad hela vintern ??Bara något enstaka har jag knipsat av.Jag har haft lite trips på balkongen, men inte på dom, det fanns andra mer aptitliga tydligen,.jag har sprungit runt med luppen och kollat blad hela våren -fear-.gif
I höstas blev dom nog bra skötta, men inte mycket gödslade , det måste jag tillstå, och dom började blomma väldigt tidigt, vi hade ju varmt väldigt länge, sen blev det kallare, men ingen natt under nollan, och jag vill minnas att jag kunde ta mig en gubbe i påskas.. Som sagt, jag stoppar in foto imorgon på kvällen
thanks.gif igen för hjälpen
PS, när dom borde ha vilat vattnade jag dom nästan inte alls, ev en liten sprayning i samband med att andra blev duschade smile.gif
Pirum
Efter att, som glad amatör, ha provat att odla samma sorts jordgubbar i sandig jord, torv och leråker kan jag säga att leråkern var bäst...lite svårt att hitta gubbarna bland allt ogräs, men smak och utseende var bäst i leråkern...fast det kanske skiljer mellan olika sorter på gubbarna, jag vet faktiskt inte vilken vi hade smile.gif Som 'värst' hade vi nog ett jordgubbsland på 4*10m, och vi gödslade helt ovetenskapligt. Lät revorna rota sig själva, oftast.

Därmed inte sagt att jag rekommenderar folk att ha lerjord i blomkrukorna, men gubbarna blev hos mig bättre av att växa långsamt och knuffas lite med ogräset.

Tyvärr är inte jordgubbarna lika lättrotade som smultron, vilket är synd - vi har smultron som sprider sig hejvilt över hela trädgården - via frön också verkar det som - -, men smultron är också goda så det spelar ingen roll:)
clivia

Att säga att torv är olämpligt för jordgubbar är väl ändå att ta i? Det kanske inte är det ultimata men än dock inte olämpligt. Att tillägga är att det inte finns särskilt mycket näring i sandjord heller flirting.gif

Torven (enligt mig) är olämligt att ha jordgubbar i som medium, den är näringsfattig från början och har problem att hålla vatten längre tid. Jordgubbar har sitt rotsystem anpassade för sandiga och leriga jordar, även om det nuförtiden finns några sorter som inte har någonting emot torven i mindre mängder blandade i lerjord för att tillföra lite mer luft till rötterna(inte alla). Sandjord och lerjord är mycket mer näringsrika för jordgubbar än torven själv. Som Pirum skriver smak och utseende hos jordgubbar beror till stor del på vilken jord vi använder och om vi också tillåter andra växter som har hittat där att växa bredvid dem, lite friheten på begränsad area. Det är naturligt men inte vetenskapligt bevisat. crazy.gif whist.gif Ja, inte alla känner till skillnaderna i smaken...

MVH/clivia
Lemonne
CITAT (lissa @ 27-05-2007, 03:02) *
Tack för alla råd jag fick, dessutom var det intressant med dialogen om omplantering och olika jordar..
Imorgon ska jag ta närbild på plantorna, för dom jag hade då det fanns gubbar är ju inte aktuella..
Dom har inte trångt i krukorna, och när jag säger att jag har sand i jorden så betyder det att det inte är många % det rör sig om, och jag tror att jag planterade om 2 av mina 4 krukor, varav 1 var en reva förra året, men som nu är en egen planta som inte alls har blommat, och samtidigt passade jag på att fylla på lite mer jord i alla krukor, och då menar jag vanlig påsjord som lär passa till allt enligt etiketten.
Kan det betyda något att dom har haft kvar sina gröna blad hela vintern ??Bara något enstaka har jag knipsat av.Jag har haft lite trips på balkongen, men inte på dom, det fanns andra mer aptitliga tydligen,.jag har sprungit runt med luppen och kollat blad hela våren -fear-.gif
I höstas blev dom nog bra skötta, men inte mycket gödslade , det måste jag tillstå, och dom började blomma väldigt tidigt, vi hade ju varmt väldigt länge, sen blev det kallare, men ingen natt under nollan, och jag vill minnas att jag kunde ta mig en gubbe i påskas.. Som sagt, jag stoppar in foto imorgon på kvällen
thanks.gif igen för hjälpen
PS, när dom borde ha vilat vattnade jag dom nästan inte alls, ev en liten sprayning i samband med att andra blev duschade smile.gif

Så de har blommat redan? Är det en remonterande sort? Klippte du bort blasten i höstas? Den där tripsen låter för mig mycket misstänkt - kan du hitta stänglar i plantorna där det borde sitta blad eller knoppar på? Även revplantan bör ju blomma, om än inte i så stor utsträckning som de övriga, om du planterade om allt i höstas. Det kan ha funnits för mycket kväve i jorden, det missgynnar enduceringen eftersom plantan bara koncentrerar sig på att växa. Fast då skulle det ju inte blommat förstås. Är det frosten som förstört blommorna ser man det på blomman, den blir nämligen brunsvart och förstörd.

Är det remonterande plantor skulle jag vänta med omplanteringen, de kan faktiskt slå i blom igen.

Och Clivia; Du har rätt om smaken, att jordgubbarna smakar olika i olika jordar. Så här går det till (vetenskapligt): Sandjordar är som redan känt väldrenerade, vilket innebär att bären innehåller mindre vatten och därav blir mindre till storleken och sötare. Detta beror alltså enbart ipå att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar från sandjord väger ofta mindre än de från lerjordar. Sandjord har ofta väldig brist på ämnet bor, som även det gör gubben sötare. Det finns jordgubbsorter som inte alls är att rekommendera i sandjord, då det blir stor risk för mjöldagg (t.ex. Zephyr och Senga Sengana).
clivia
.

Och Clivia; Du har rätt om smaken, att jordgubbarna smakar olika i olika jordar. Så här går det till (vetenskapligt): Sandjordar är som redan känt väldrenerade, vilket innebär att bären innehåller mindre vatten och därav blir mindre till storleken och sötare. Detta beror alltså enbart ipå att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar från sandjord väger ofta mindre än de från lerjordar. Sandjord har ofta väldig brist på ämnet bor, som även det gör gubben sötare. Det finns jordgubbsorter som inte alls är att rekommendera i sandjord, då det blir stor risk för mjöldagg (t.ex. Zephyr och Senga Sengana).
[/quote]

Lemonne, du säger att sandjordar är orsak till att bären blir mindre och sötare att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar väger ofta mindre än de från lerjordar. Men det finns minst ett undantag - hos föräldrar till våra jordgubbar. Förälder nr.1 är en chilensk jordgubb som är stor (i jämförelse med den andra), vit unuti och nästan utan smak och växer utan problem i ren sand (strandstrawberry), vi kan jämföra denna med den andra förälder virginsk jordgubb, liten som svensk smultron och smaklig med fantastisk arom som inte är så benägen till sandjordar och föredrar lerjord... Ja hos de är det precis tvärtom till vad du säger...Här är några bilder från Internet:

http://botany.cs.tamu.edu/FLORA/hdwimages1/hdw027917.jpg
[attachment=3286:fragaria...iloensis.jpg]

http://www.inhs.uiuc.edu/~kenr/prairiephot....habit.sand.jpg
[attachment=3287:fragaria...loensis2.jpg]

http://images.google.se/
[attachment=3288:fragaria...rginiana.jpg]

MVH/clivia

lissa
Lemone...Dom har blommat och jag har ätit nägra gubbar, och anledningen till att jag är förvånad över att dom inte har fortsatt att blomma är att dom förra året hade gubbar och blommade samtidigt. Det är ju som du/ni förstår inga skördar att tala om på 3 krukor plus 1 med revan..men det blir tillräckligt för att ta en när man sitter och beundrar alla växter och funderar på vad man ska göra.
Du kanske inte vet att jag bor i Barcelona, och har därför helt andra problem/fördelar..och fördelen = ingen frost, vi har haft några 2 gradiga nätter, men inte i rad, och dom står ju skyddade på terrassen.
Dom blev ine klippta i höstas, för jag klippte ner dom hösten innan , med resultat att dom började komma tilbaka efter kort tid pga ovanligt varm höst/förvinter. och när det blev kallt var dom ju väldigt små. Så i höstas tänkte jag att det nog var bäst att dom fick bestämma själva, och planterade heller inte om dom, det gjorde jag på våren 2006. Jag har i stort sätt inte vattnat dom förräns blommorna kom, och då fyllde jag på med lite mer jord i krukorna.
Inga avbitna stänglar eller blommor, tripsen, om det var trips, för jag lyckades aldrig se några, men det var en annan växt som hade problem, och en person sa att det troligen var trips.. Gubbarna har ibland haft nån vit flygare, men dom trvs bättre på mina Ipomeor och Stockrosorna, så gubbarna klarar sig tack och lov. Det enda jag har sett är att en del kart har varit lite halvdelade, och att en del blommor inte har blivit befruktade, men jag tror faktiskt inte att gubbarna har parasiter (( peppar peppar, hoppas att dom inte får det nu))
Remonterade plantor...vad menas med remontrade ? om det är att dom har fortsatt att växa, tappa några blad och få nya, då är dom remonterade. Gödseln dom får är vanlig blomgödsel, när dom har fått någon gödsel, men använder sällan kväverik gödsel på växter som får blommor, dom fick några blåa korn och sen lite järnxxxxx.(( X= vet inte vad det heter på svenska)) i våras eftersom dom hade fått några gula blad, och iom att dom inte hade fått byta krukor, tänkte jag att lite vitaminer kan vara bra..

Tyvärr har vi inga lerjordar här, för rabarber gillar ju det, och likaså kålrötter, och skulle gärna odla nån kålrot till ett par porttioner rotmos tongue.gif , har sått några frön, men tror inte det blir något..

Mne, döm om min förvåning när jag imorse skulle ta kort, och fick se att dom börjar få nya blad...och om den får det borde jag väl ha chans att dom blommar om ..eller hur ??

Det har vatir en väldigt lärorik tråd tack vare ert kunnande, så jag tackar än en gång, för det är ju så här man lär sig..
Stoppar in ett någgra kort, både på gubbarna sen i våras och som dom är idag
[attachment=3298:DSCN4280.JPG][attachment=3299:DSCN4278.JPG][attachment=3301:DSC
N3946.JPG][attachment=3302:DSCN4288.JPG][attachment=3303:DSCN3874.JPG]
clivia
Remonterade plantor...vad menas med remontrade ? om det är att dom har fortsatt att växa, tappa några blad och få nya, då är dom remonterade.

Remonterande jordgubbar är, Lissa, de som blommar mer än en gång på ett år...De brukar ha blommor tills september, oktober...

MVH/clivia
Lemonne

Jag drog, utifrån det du skrivit, att dina plantor är remonterande. Det finns alltså hopp! Ge dem rikligt med näring och mycket vatten så kommer de nog komma igång och blomma igen! (Blåkorn är utmärkt gödning för jordgubbar!)

Lycka till!
Lemonne
CITAT (clivia @ 27-05-2007, 20:11) *
Lemonne, du säger att sandjordar är orsak till att bären blir mindre och sötare att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar väger ofta mindre än de från lerjordar. Men det finns minst ett undantag - hos föräldrar till våra jordgubbar. Förälder nr.1 är en chilensk jordgubb som är stor (i jämförelse med den andra), vit unuti och nästan utan smak och växer utan problem i ren sand (strandstrawberry), vi kan jämföra denna med den andra förälder virginsk jordgubb, liten som svensk smultron och smaklig med fantastisk arom som inte är så benägen till sandjordar och föredrar lerjord... Ja hos de är det precis tvärtom till vad du säger...Här är några bilder från Internet:

MVH/clivia

Jag vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, men jag kan säga det igen; Det finns jordgubbssorter som inte är att rekommendera att plantera i sandjord. Det finns sorter som trivs bättre i sandjordar och ofta blir godare där än andra. Det finns sorter som inte ska planteras i sandjord.

Att mer vatten "späder ut" bär, frukt och grönsaker är inte bara mitt påfund utan väl dokumenterat; lök som fått mindre vatten under uppväxten blir starkare, gurka som fått mindre vatten smakar mer, potatis som fått mindre vatten är även den mer smakrik. Samma sak med tomater, samma sak med jordgubbar. Det är en fruktansvärd skillnad mellan fukthållning i sandjord vs lerjord, så är det bara! Den punkten tänker jag faktiskt inte ge med mig på.

Du kan inte jämföra olika sorter i olika jordar, utan måste jämföra samma sort i samma jordar. Våra åkrar har både lerjordar, pinnmo, rena sandjordar och blandjordar. Det skiljer sig alltså från åker till åker. När vi planterar våra olika jordgubbssorter på dessa åkrar ser vi ju naturligtvis skillnaderna mellan hur olika sorter klarar sig på olika jordar. Vi ser också att vissa sorter är mer benägna att få sjukdomar i sandjordar. Vi ser ju naturligtvis också att det skiljer sig på vikt mellan de olika jordarna. Samma sort i lerjord väger mindre i sandjord: Det kan jag bevisa vetenskapligt om du vill, fast jag skulle förmoda att det redan finns de som har gjort det.
clivia
CITAT (Lemonne @ 28-05-2007, 10:36) *
Jag vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, men jag kan säga det igen; Det finns jordgubbssorter som inte är att rekommendera att plantera i sandjord. Det finns sorter som trivs bättre i sandjordar och ofta blir godare där än andra. Det finns sorter som inte ska planteras i sandjord.

Att mer vatten "späder ut" bär, frukt och grönsaker är inte bara mitt påfund utan väl dokumenterat; lök som fått mindre vatten under uppväxten blir starkare, gurka som fått mindre vatten smakar mer, potatis som fått mindre vatten är även den mer smakrik. Samma sak med tomater, samma sak med jordgubbar. Det är en fruktansvärd skillnad mellan fukthållning i sandjord vs lerjord, så är det bara! Den punkten tänker jag faktiskt inte ge med mig på.

Du kan inte jämföra olika sorter i olika jordar, utan måste jämföra samma sort i samma jordar. Våra åkrar har både lerjordar, pinnmo, rena sandjordar och blandjordar. Det skiljer sig alltså från åker till åker. När vi planterar våra olika jordgubbssorter på dessa åkrar ser vi ju naturligtvis skillnaderna mellan hur olika sorter klarar sig på olika jordar. Vi ser också att vissa sorter är mer benägna att få sjukdomar i sandjordar. Vi ser ju naturligtvis också att det skiljer sig på vikt mellan de olika jordarna. Samma sort i lerjord väger mindre i sandjord: Det kan jag bevisa vetenskapligt om du vill, fast jag skulle förmoda att det redan finns de som har gjort det.

Lemonne... Jag har läst ditt inlägg men har svårt att förstå en rekomendation att jag inte kan tex Senga Sengana plantera i sandjord. Senga Senganas stora förmån var att den växte bra på nästan alla jordar utan problem och med medel risk till mögel. Mottagligheten till sjukdomar var nästan obefintlig. Tyvärr existerar inte den här sorten längre. Vad som säljs under detta namnet idag har med Senga Sengana lite gemensamt. De senaste 20 år fel genomförd meristematisk förplantnig har orsakat stor förskjutning i Senga Senganas egenskaper, det har kommit upp nya kloner Senga Sengana med sämre egenskaper. Den äldre Senga Sengana har haft avkastningen mer än 20 t/ha och har inte lidit så mycket av mögel, den nutida Senga Sengana har avkastning bara 10t/ha har problem med sjukdomar och också är hennes bärstorlek mindre idag. Av egenskaper framgår att det är en annan sort med ursprungliga namn. Det existerar en teori att den ursprungliga klonen möjligen kan finnas någonstans lång borta från Ural där inte moderna biotechnologiska sätt att föröka växter nått...
Ja, slutligen, det är inte jorden som gör jordgubbarna mer benägna till sjukdommar enligt min åsikt...Men detta är kanske inte vetenskapligt bevisat... no.gif

MVH/clivia

Lemonne
CITAT (clivia @ 28-05-2007, 17:43) *
Lemonne... Jag har läst ditt inlägg men har svårt att förstå en rekomendation att jag inte kan tex Senga Sengana plantera i sandjord. Senga Senganas stora förmån var att den växte bra på nästan alla jordar utan problem och med medel risk till mögel. Mottagligheten till sjukdomar var nästan obefintlig. Tyvärr existerar inte den här sorten längre. Vad som säljs under detta namnet idag har med Senga Sengana lite gemensamt. De senaste 20 år fel genomförd meristematisk förplantnig har orsakat stor förskjutning i Senga Senganas egenskaper, det har kommit upp nya kloner Senga Sengana med sämre egenskaper. Den äldre Senga Sengana har haft avkastningen mer än 20 t/ha och har inte lidit så mycket av mögel, den nutida Senga Sengana har avkastning bara 10t/ha har problem med sjukdomar och också är hennes bärstorlek mindre idag. Av egenskaper framgår att det är en annan sort med ursprungliga namn. Det existerar en teori att den ursprungliga klonen möjligen kan finnas någonstans lång borta från Ural där inte moderna biotechnologiska sätt att föröka växter nått...
Ja, slutligen, det är inte jorden som gör jordgubbarna mer benägna till sjukdommar enligt min åsikt...Men detta är kanske inte vetenskapligt bevisat... no.gif

MVH/clivia

Oavsett orsakerna till varför Senga Sengana har blivit känsligt för sjukdomar ändrar det inte det faktum att den är känslig. Det finns säkerligen bra arter av Senga Sengana därute i folkets köksträdgårdsdjunglar. Anledningen till att man ska undvika att plantera vissa sorter i sandjord är att de är mjöldaggskänsliga. Detta finns att läsa i jordbruksverkets broschyr som heter "Ekologisk odling av jordgubbar". Två av dessa mjöldaggskänsliga sorter är Zephyr och Senga Sengana. Broschyren är framtagen av agronomer och bör vara tillförlitlig med vetenskaplig grund. Så faktiskt så har faktiskt jorden ganska stor betydelse när det handlar om mjöldagg.

I samma broschyr står det även att rena sandjordar bör undvikas, då de har "dålig förmåga att leverera och lagra växtnäring" (a.a. s. 8).

Mycket intressant notis om den meristematiska planteringen, jag skulle gärna vilja veta mer om det!
/Emma
lissa
Oh, Jag trodde att dom blåa kornen var för att det gröna ska växa snabbare, då ska dom få lite mer nu när jag såg att det finns några nya blad som har vågat sig fram..Jag har ingen aning om vad det kan vara för sort, köpte dom på blomsterlandet. Och remonterande, jaa, dom blommade till rätt sent, men egentligen inte i omgångar
Det ni skriver om jordar, vatten och söthet....blir dom sötare om man försöker hålla in med vattnet så mycket som möjligt?? Mina är tyvärr inte speciellt söta, men det kan ju kanske också vara för att dom här nere får mer intensiv värme,i stället för dom många ljustimmarna som dom får i Sverige....
smile.gif
Lemonne

Jag tror att experimentering med mindre vatten kan resultera i att du inte får några bär alls. Varför inte prova att köpa några sorter som lämpar sig för det spanska klimatet? Har du ingen möjlighet att simulera vinter för dina jordgubbsplantor? Tex, ställa ner dem i en mörkt kallt rum i någon månad.
lissa
Mitt kylskåp räcker tyvärr inte till med mer växter än lite lökar..Det är nog lättare att försöka få tag på garanterat söta jordgubbsfrön.......Tack för all hjälp smile.gif smile.gif
clivia
CITAT (Lemonne @ 28-05-2007, 20:36) *
Oavsett orsakerna till varför Senga Sengana har blivit känsligt för sjukdomar ändrar det inte det faktum att den är känslig. Det finns säkerligen bra arter av Senga Sengana därute i folkets köksträdgårdsdjunglar. Anledningen till att man ska undvika att plantera vissa sorter i sandjord är att de är mjöldaggskänsliga. Detta finns att läsa i jordbruksverkets broschyr som heter "Ekologisk odling av jordgubbar". Två av dessa mjöldaggskänsliga sorter är Zephyr och Senga Sengana. Broschyren är framtagen av agronomer och bör vara tillförlitlig med vetenskaplig grund. Så faktiskt så har faktiskt jorden ganska stor betydelse när det handlar om mjöldagg.

I samma broschyr står det även att rena sandjordar bör undvikas, då de har "dålig förmåga att leverera och lagra växtnäring" (a.a. s. 8).

Mycket intressant notis om den meristematiska planteringen, jag skulle gärna vilja veta mer om det!
/Emma

Emma, vi har kanske kommit för långt vad gäller jordgubbar på det här forumet...och långt bort från frågan i början... men att avsluta den här debatten bör jag svara på ditt inlägg.

En gång till,enligt min åsikt är det inte sandjord som orsakar att jordgubbsplantorna är känsliga tex mot mjöldagg. Bortsett från att Senga Sengana (den är mycket mer gråmögelkänslig) är inte så pass mjöldaggskänsligt som Zephyr, mjölldagg är svaghetsparasit som angripper svaga plantor särskilt sådana med vinterskador eller torkstressade. Den lever på vissnade och döda växtdelar och i jordgubbsplantor övervintrar svampen som vilande micelium och som sklerotier på plantrester i jorden.
På våren bildas konidier som gror best vid 15-20 grader och hög fuktighet. Så det är svaga och torkstressade växter som är orsaken att svampen sprider sig...

Ja vet faktiskt inte hur en ren sandjord ser ut, jag känner bara till jord och till sand och om det är sandjord kan det inte vara varken ren sand eller jord. Vad är det? Om en sandjord har dålig förmåga att leverera och lagra växtnäring, det kan diskuteras, men i alla fall det finns i naturen arter av jordgubbar som njuter av sandjordar utan någon som helst problem. Det finns arter som växer i ren sand som tex. Fragaria chiloensis (Chiloeö) som har faktiskt fått sitt andra namn av Linne...jag har skrivit redan om den...

MVH/clivia
Lemonne

Om du inte ger med dig efter mina hänvisningar till material framställt av agronomer vet jag inte vad jag ska säga, Clivia. Jag hoppas du har läst det (finns att beställa på www.jordbruksverket.se). Biter inte vetenskapligt framställda rapporter på dig kan nog inte jag få dig ändra dig.

Vill bara tillägga, utan att förringa dina kunskaper, att det du säger fortfarande inte talar emot agronomernas och därmed också mina teorier. Därav ger inte du hållbara argument mot att mjöldaggskänsliga jordgubbssorter skulle klara sig sämre i sandjord, vilket jag vill mena. Du verkar påskina att jag förnekar det faktum att vissa jordgubbssorter trivs bättre i sandjord än tyngre jord, vilket jag inte har gjort.

Det kan nog inte diskuteras huruvida sandjord håller näring sämre. Var god och läs mina hänvisningar, och har du något att sätta emot skulle jag uppskatta vetenskapliga belägg för detta. För mig är diskussion för tillfället helt värdelös, jag uppfattar det snarare som om du bara vill ha sista ordet. För mig väger en agronoms teorier mer än en lekmans. Huruvida resterande forumläsare bedömer det är upp till dem.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon