Full version: Blomsterstöld.
Gossen Ruda
Nån här som känner sig skyldig?

GP

Tänkte mig det men undrar vad det har varit för typer? mad.gif
Malvia
För j-ligt! Typer! Växttjuvar!

noora
Ett sånt sätt! ohmy.gif F-n vad sur jag skulle bli om någon snodde mina plantor.
Busan73
Det har härjat blomstertjuvar i Göteborgsområdet i flera år nu. En del är antagligen för snåla för att köpa egna plantor. Min mamma har börjat sätta fast sina amplar med ståltråd för att ingen ska kunna ta ner och gå iväg med en, något som har hänt tidigare. mad.gif
dahla
Tråkigt, men nog finns det andra brott som hamnar betydligt högre upp på skalan... vad är väl några blommor i jämförelse med våldtäkter exempelvis?
Betty
Så otroligt fräckt, man blir ju nästan mållös! fear.gif Jag skulle bli bindgalen om någon kom in i min trädgård och stal mina växter! ranting.gif

CITAT (dahla @ 25-05-2007, 10:49) *
Tråkigt, men nog finns det andra brott som hamnar betydligt högre upp på skalan... vad är väl några blommor i jämförelse med våldtäkter exempelvis?

Förvisso... Men resonerar man så där så skulle man ju bara få rycka på axlarna åt alla brott av lägre grad än mord och tortyr... wink.gif
Lillja
Visst är det trist, men förbannad kanske inte man skulle bli
men däremot skulle man bli förvånad o undra hur man ids
hålla på för det rör sig ju inte om så stora pengar, för
några planter kostar ju inte så mycket.
Bee
Men dom här tjuvarna visste ju vad dom skulle ta, rariteten från Öland tex. Andra plantor fanns ju kvar. Man frågar sig hur dom visste att just den plantan var värd att stjäla? På bilden såg det ju ut som väldigt små plantor allihopa.

Det kan ju inte vara någon granne för det skulle ju märkas när plantan växer upp men nog måste väl tjuven vara någon som visste att i just den trädgården fanns just den rara växten? Ägarna får väl kolla på blocket om det annonseras ut exakt en sådan planta...

Fy 17 så fult gjort!
Betty
CITAT (Lillja @ 25-05-2007, 10:59) *

Visst kan det handla om stora pengar! Rariteter kan vara ordentligt dyra och om inte annat hur svåra som helst att få tag på. Vissa växter får man ju söka i åratal innan man får tag på - om man ens lyckas med det...
Ewa L

Då har du uppenbarligen inte läst artikeln!

Jag har själv en del "samlarobjekt". De kanske inte har kostat så enormt mycket i kronor och ören. Men möda och besvär. Att hitta rätt sort. Dra upp från frö och värna om de lilla plantan.

Skottpengar! ranting.gif
stennie
CITAT (Ewa L @ 25-05-2007, 11:30) *
Skottpengar! ranting.gif

Håller fullständigt med, ranting.gif
Cassandra
Jag läste för något år sedan att nöjesparken Furuvik hade problem med att besökare grävde upp och tog hem deras plant. Det var kanske också någon brottslig från detta forum med total avsaknad av moral.
Fenja
CITAT (Cassandra @ 25-05-2007, 11:56) *
Jag läste för något år sedan att nöjesparken Furuvik hade problem med att besökare grävde upp och tog hem deras plant. Det var kanske också någon brottslig från detta forum med total avsaknad av moral.

Så vitt jag sett så har diskussionen handlat om att ta enstaka exemplar av viltväxande växter. INGEN har hittills ansett att det är ok att stjäla ur allmänna planteringar eller andras odlingar. Men moraltanter brukar ju ha svårt att se skogen för alla träd, så vi får läsa det dina inlägg med en nypa salt!! giggle.gif Trots att det du skriver antagligen skulle falla under åtalsrubriken förtal...
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (Bee @ 25-05-2007, 11:23) *
Men dom här tjuvarna visste ju vad dom skulle ta, rariteten från Öland tex. Andra plantor fanns ju kvar. Man frågar sig hur dom visste att just den plantan var värd att stjäla? På bilden såg det ju ut som väldigt små plantor allihopa.

Det måste ju ha varit växt och trädgårdskunniga personer som gjort detta. På något sätt gör det det hela ännu värre fast jag förstår egentligen inte varför jag tycker så. Tjuv som tjuv liksom. Växtkunniga människor är inte mer moraliska och skötsamma än andra. Eller? flirting.gif

Tezzla

Jooo, abolut att jag skulle bli arg! Spelar ingen roll vad det handlar om, den som snor något som är MITT blir jag arg på!
Rosa Alba
Jag har svårt att fatta hur man kan ha växterna i sin trädgård med gott samvete om man stulit dom, vad är det för människor som tycker att det är lönt? ranting.gif

Har inte hört att det skulle hänt sånt där jag bor tack och lov, däremot har jag sett lite tomma luckor i planteringar vid pendeltågsstationer och liknande... Tycker inte att sånt heller är ok, vi som åker kollektivt ska väl kunna ha nått fint att se på också.
noora

Skulle du bli sur om nån stal din cykel från din trädgård? Det skulle jag bli i alla fall.

Om man plockar med sig "rätt" plantor från min trädgård så behöver man inte ta mer än tio stycken kanske för att komma ihop till större summa än vad min cykel är värd, och ändå har jag inga "rariteter". Ny cykel tar en halvtimme att köpa, nya plantor tar flera månader att dra upp (alla går inte att köpa i plantskola) och man kan dessutom inte göra det förrän nästa år.
noora
CITAT (dahla @ 25-05-2007, 10:49) *

Jag skulle inte bli mindre sur av att usättas för en våldtäkt än av att få plantor stulna, men det hindrar mig inte från att bli sur på blomstertjuvar också. På samma sätt som jag kan tycka synd om någon som är förkyld trots att jag själv just nu är betydligt sjukare än så.
Lillja
CITAT (noora @ 25-05-2007, 12:59) *
Skulle du bli sur om nån stal din cykel från din trädgård? Det skulle jag bli i alla fall.

Om man plockar med sig "rätt" plantor från min trädgård så behöver man inte ta mer än tio stycken kanske för att komma ihop till större summa än vad min cykel är värd, och ändå har jag inga "rariteter". Ny cykel tar en halvtimme att köpa, nya plantor tar flera månader att dra upp (alla går inte att köpa i plantskola) och man kan dessutom inte göra det förrän nästa år.

Nu menade jag så här att varför måste man stjäla planter
man kan ju köpa egna så dyra är de ju inte, men däremot
skulle ju man bli förvånad o fråga sig att man ids, men sen
är det ju problem med de som förstör.
Gåsis
Nja, så dyra är kanske inte alla plantor. Men i min trädgård finns växter som jag jagat fröer till i många år och sen dragit upp och pysslat om. Det är alltså plantor som inte ens går att köpa. Inte skulle jag gilla om dom försvann. Man undrar ju om den som stjäl gör det för att få fina plantor och dåligt samvete i sin egen trädgård, eller om dom stjäls på uppdrag. Hur som helst är det stöld oavsett vad man stjäl från andra.

/Åsa
zaaritha
SÅ himla fräckt!
Men: det grävs ju--tyvärr--upp plantor på kyrkogårdar, finns det inga gränser? angry.gif
Blomstertanten

Saknar hela forumet moral ???? confused.gif

Ursäkta, men du kan ju inte dömma ett helt forum efter några få personer ! no.gif
Dessutom är det en milsvid skillnad på att gräva upp några få smultronplantor i ett dike och att gräva upp blommor i en rabatt.
ingrid fuxwall

Det är just denna typen av inlägg/personer som gör att man tappar lusten att skriva på ett forum rtfm.gif

Men tyvärr är landet fullt av människor som för att hävda sig själv måste hitta leta efter fel hos sina medmänniskor. ranting.gif
De tycker att de själva är bättre då
zaaritha
Cassandra kanske skämtade lite grovt?
Fenja
CITAT (zaaritha @ 25-05-2007, 23:58) *
Cassandra kanske skämtade lite grovt?

Tsssssssss...
Mvh
Fenja
MrsMP

confused.gif kostar inte mycket...hmm...jag har lagt tusenvis av kronor på mina växter...hittils iår har det säkert gått 4000,-, och då har inte handelsträdgården runt hörnet haft uppe så länge....vågar inte tänka på vad det har blivit i slutet av sommaren...om någon j**** skulle våga sig innanför min tomt för att sno dom...så skulle jag ju inte precis rycka på axlarna! mad.gif
Ciczi
Mina föräldrar blev bestulna på sina stora tunga lerkrukor med (minst en halv säck med jord i varje) med planteringar i. De stod på framsidan och blev stulna mitt på blanka dagen.... De här lerkrukorna vägde som sagt en hel del så det måste ha varit nån med stor bil och minst två personer eftersom mina föräldrar fick vara två för att flytta dem.

Det är märkligt att man inte kan få ha sina saker i fred... ranting.gif Spöstraff på sådana människor som inte kan skilja på mitt och ditt....

Ciczi
Lillja
Jag undrar om man skulle få hjärnblödning om man skulle bli
förbannad över allt, jag har en odlingslott som inte är inhägnad
där har jag köpt mycket buskar o planter jag gör ju det på egen risk
ibland ser man stora fotspår, men jag har haft tur inget har blivit
förstört det är väl klart att man inte ska stjäla, det är ju märkligt om
det är vuxna, men är det inte mer att det förstörs, en gång när jag
cyklade till min odlingslott låg det kålhuvuden efter vägen då
var det barn som spelat fotboll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon