SaraS
Vi tömde varmkomposten för ett par månader sedan, då det tydligt var "färdig". Tyst och sval och "kompostig"... och nu eftermognar den i en annan behållare. Men hur vet jag när jag kan ta den? Och hur ska jag dosera? Det är rätt grovt material i, och det ser ut som röd och fin mull. Luktar gott.

Jag har små perennrabatter/blomlister längs huset som är totalt stendöda. Sandiga, helt utan mull och mask. Inte så att vattnet rinner igenom, utan det rinner av. Det vore toppen att kunna ge dem lite extra, men hur mycket? Blommorna är lavendel, viol, stjärnflocka, malva och röd solhatt längs långsidorna, flankerade av gammaldags rosor. Löjtnanshjärtan, kärleksört och pion står på kortsidan vid förstukvisten.
KURT
Näringsinnehåller i olika hushållskomposter skiljer sig nog åt en hel del. Lägger man t ex i animaliskt avfall så blir det ju mycket mera näringsrikt. Jag skulle behandla det som gödning, dvs inte plantera direkt i det, men att använda det som jordförbättring och gödning. Täbk på att inte alla perenner skall ha så mycket gödning. Rosor och andra högre växter behöver mycket mera näring.
SaraS
Tack! Vi komposterar rubb och stubb utom möljigen stora ben, dem får Mickel Räv... nå, då myllar jag ner ett lager och blandar med pås-ko eller barkmull?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon