Full version: Perennrabatt
Fifi Förgätmigej
Nu har jag kommit så långt att jag grävt upp gropen och bättrat på jorden lite. Nu vill jag ha nåt att stoppa ner i jorden, men det är inte så lätt att komma på vad g.gif
Det är (än så länge) en rätt liten rabatt, en cirkel på ca nån meter som står vid sidan av en grusgång precis vid en lampstolpe. Jag har satt lite slingerkrassefrön som jag tänkt ska växa upp och klättra upp längst stolpen via ett nät.
Men det behövs ju lite andra grejjer med.

Jag har tänkt att jag vill ha nåt som är lite högre och gärna ett par olika sorter som blommar olika tider. Tanken är att det är en rabatt som ska växa utåt och bli större såsmåningom. Har man väl kommit igång så blir det lättare inbillar jag mig tongue.gif

Så, jag behöver alltså hjälp att komponera ihop en liten rabatt med ett par, tre olika perenner (eller fler om det känns för lite) med lite höjd på (från runt 40-50cm).

Har ni tips? rolleyes.gif
Fenja
Gå till biblioteket och låna lite trädgårdsböcker eller till en välsorterad handelsträdgård och titta ut vad du tycker om, det är det viktigaste av allt. Sedan kan du gärna återkomma med frågor om vad som funkar ihop och så, så är det lättare att komma med råd. Fundera också över färger du vill ha, om du vill ha en samlad praktblomning eller en lång blomning under hela sommaren? Vilken växtzon bor du i?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon