Full version: PANIK!
nea_ea
Mitt paradisträd har fått löss. Små, vita, ludna saker som ser ut som gråsuggor. Hur får man bort dem? Vill inte slänga plantan.
fear.gif sos.gif -cry-.gif
stennie
Här är lite tips. trostar.gif
noora
Kolla i och under krukan om det finns små "bomullstussar" där, för då är det rotlöss. I så fall ska du börja med att byta så mycket av jorden som du kan och diska krukan och fatet noga. Skölj av själva plantan också, gärna med såpvatten. Sen kan du vattna med vatten där du har löst upp en provado-pinne (värm vattnet så löses den upp lättare). Det går även att stoppa en provado-pinne direkt i jorden, men den verkar inte tillräckligt fort tycker jag, speciellt på en växt som inte ska vattnas så väldigt ofta.

Jag fick rotlöss på mitt paradisträd, och har gjort ungefär som jag beskrev. Jag har i alla fall inte sett några löss på ett tag nu, men den ser fortfarande lite hängig ut så jag fortsätter behandla med provado ibland för att vara helt säker.
nea_ea
Tack för Hjälpen. Har Tittat i jorde. Jag hittade inget där men bytte litte av den endå. Har även tvättat bladen med grönsåpa. kan man spreja en blandning mellan grönsåpa och vatten på bladen? Så odjuren inte kommer tillbacka?
confused.gif thanks.gif
noora
Om det finns ägg kvar nånstans i jorden eller på plantan kan det dyka upp nya löss om några dagar. Då kan det vara bra att spraya med såpvatten igen. Jag skulle nog rekommendera en provado-pinne ändå för att vara på den säkra sidan. De finns på blomsteravdelningen i de flesta större mataffärer. Man stoppar ner en pinne i krukan och sen har man skydd mog löss i flera veckor. På den tiden borde även alla eftersläntrare stryka med.

Kolla även alla växter i närheten, dom kan också ha blivit "smittade".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon