Ramoth
Trode knappast mina ögon när jag såg kirskål till försäljning på plantskolan.
Visserligen brokbladig, men i alla fall.
Vilka människor vid sina sinnes fulla bruk skulle plantera in kirskål i trädgården - medvetet???
Tezzla
Allvarligt?

-fear-.gif rotfl.gif

Jag har hela baksidan av huset fullt så nej tack till Kirskål (även brokbladig)

Vad kostade en sån planta om man får fråga? unsure.gif
Ramoth
CITAT (Tezzla @ 25-05-2007, 16:10) *
Allvarligt?

-fear-.gif rotfl.gif

Jag har hela baksidan av huset fullt så nej tack till Kirskål (även brokbladig)

Vad kostade en sån planta om man får fråga? unsure.gif

Måste erkänna att jag inte vara sugen nog på inköp för att kolla priset crazy.gif
Har du baksidan av huset full så kan du kanske göra dej en hacka genom att ställa dej och sälja på torget eller så ...rotfl.gif
Betty
Vi är rätt så många som med vett och vilje har brokbladig kirskål i våra trädgårdar ska jag bara be att få tala om för dig. sleep.gif

Jag betalade 25:- för min planta för några år sen - och på måndag ska jag skicka en del av den till en annan forumist här på Odla, hon har försökt få tag på en sån i flera år.
Margith
Ja då, förra året köpte jag en brokbladig kirskål för 20-25 kr.
Tyvärr överlevde den inte vintern devil.gif

Tack vare underbar Odlait har jag nu 3 st nya plantor som väntar på utplantering.

Så här handlar det inte bara om att med vett och vilja plantera in kirskålen, jag tom kämpar för att få dem att trivas!

Om jag sen är vid mina sinnens fulla bruk, det överlåter jag åt andra att avgöra a0a.gif

Cathis
CITAT (Betty @ 25-05-2007, 16:20) *
Vi är rätt så många som med vett och vilje har brokbladig kirskål i våra trädgårdar ska jag bara be att få tala om för dig. sleep.gif
Jag betalade 25:- för min planta för några år sen - och på måndag ska jag skicka en del av den till en annan forumist här på Odla, hon har försökt få tag på en sån i flera år.

Måste passa på att fråga. Jag har inte vågat köpa någon med tanke på hur villigt den vanliga kirskålen sprider sig. Förökar den sig med rotskott eller med fröer? Går det att begränsa den på något sätt, eller är den helt enkel inte lika villig att sprida sig?
Margith
När jag köpte min, den som inte klarade vintern, fick jag rådet att plantera den i en kruka utan botten så att den inte skulle sprida sig.
Men säljaren sa samtidigt att den brokbladiga inte är lika hämningslöst invasiv som den vanliga kirskålen är.

Betty
Så är det, den brokbladiga är inte alls så spridningsbenägen som den vanliga gröna. Den sprider sig i huvudsak med rötterna. Min brokiga har inte spridit sig på flera år, den står snällt på samma ställe, har bara blivit något lite större i omfång, den har aldrig blommat. Är man rädd för frösspridning så är det ju bara att ta bort blommorna innan de går i frö.
Jag har planterat den i en ganska torr rabatt under en stor gran, jag tror den skulle sprida sig mer i ett fuktigare läge.
Alexander-VG-zon3
här är en till som vårdar den brokbladiga kirskålen ömt ,, har planterat den i en nedgrävd kruka utan hål och jorden den har är kosgödsel och planteringsjord och den får näringsvatten som alla andra . och jag ger den massa vatten när det är torka sen klipper jag veck blommorna .
Eva 33c
CITAT (Betty @ 25-05-2007, 17:33) *
Jag har planterat den i en ganska torr rabatt under en stor gran, jag tror den skulle sprida sig mer i ett fuktigare läge.

Exakt på en sån plats växer mina också. Jag planterade ett litet skott 1998 och nu kanske de har spridit sig till ca 1 kvm. Den blommar aldrig, åtminstone inte hittills, så någon fröspridning har inte varit aktuell.
I Monets trädgård i Paris används den som kantväxt Bildbevis!
tummenupp.gif
Wilmer
JAG skulle gärna plantera in brokbladig kirskål bland den tråkiga gröna för att förgylla utseendet lite OM jag nu då haft kirskåls problem.. Fin marktäckare..

/ Wilma
Lonicera
Och själv kämpar jag förtvivlat med att min brokbladiga kirskål inte ska ta över hela rabatten och halva gräsmattan crying.gif . Den stod snällt i rabatten när vi flyttade hit och jag hade också hört att den inte alls var lika agressiv som den vanliga så jag lät den vara kvar....... Jag skulle ha tagit bort den när den fortfarande var liten duh.gif

Min står i en norrabatt i ganska mullrik jord och det verkar den trivas alldeles för bra med.................. -cry-.gif

Den har snart konkurerat ut hostorna där.
MrsMP
Brokbladig eller ej...jag avskyr kirskål...har spenderat många timmar för att bli av med skiten! ranting.gif
estet
här finns också brokbladig k-kål, nedgrävd i kruka i rabatten... smile.gif
Eva 33c
CITAT (MrsMP @ 26-05-2007, 13:01) *
Brokbladig eller ej...jag avskyr kirskål...har spenderat många timmar för att bli av med skiten! ranting.gif

Jag förstår dig. Jag har ingen vanlig kirskål i rabatterna. Däremot knölklockor... överallt... ranting.gif
Och skulle någon introducera en brokbladig knölklock skulle jag INTE vara intressead thumbdown.gif happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon