pleximaster
Hej

Normalt sett brukar jag inte köpa stockrosor då de är så lätta att så men önskade jag gula blommor till ett avsnitt i min perennrabatt på framsidan av huset. Förra året köpte jag alltså två krukade plantor av hyfsad storlek. Dessa blommade inte förra året även om de då vore två år gamla. Jag tänkte de är nyutsatta så det är väl inget konstigt. De blev dock stora med många stora blad. I år är de gigantiska med blad i rabarber storlek. På alla andra stockrosor i trädgården finns det stänglar med knoppar men inte på dessa. Har någon erfarenhet av icke blommande stockrosor? Ska jag rycka upp dem?

mvh plexi
lissa
Nej det tycker jag inte att du ska gñra...om du inte behöver platsen till något annat naturligtvis. Dom tar tid på sig, det brukar ju ta 2 år, men det kanske är 2 år på platsen....du säger att dom hade hyfsad storlek när du köpte dom, det betyder säkert att dom var från året du köpte dom. Stockrosorna får just så jätte stora blad när dom är 2 år, och dom bukar blomma då.
Ännu är det ju väldigt tidigt på året, så dom kanske behagar blomma påsensommaren. Mina har alltid stått i solen, för det vill dom göra. Dom jag satte förra året har heller inte fått stänglar ännu, men jag hoppas att jag får se en stängel i år.... Jag tror att dom du pratar om är dubbla, och dom som har stänglar är kanske enkla....eller också står dom på en varmare plats..Men jag tycker nog att du ska ge dom en chans, för när dom väl kommer är dom ju underbara...lycka till
Halli
Förra året fick mina stockrosor blomstänglar långt senare än de flesta andra i vårt område. Kanske beror det på sorten....?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon