|
Det känns så fjuttigt att köpa en hel glasburk med en pinne i och skrapa några uns svarta fröer ut ur den!
Kan man odla denna växt själv ? Jag läste någonstans att den skulle vara släkt med orkidé ?
Piccante
25-05-2007, 19:36
Vanilj är mycket riktigt en orkidé, Vanilla planifolia. Orkidéfamiljen är världens artrikaste familj men har endast 1 nyttoväxt!!! (om man inte räknar prydnadsväxter då utan enbart ätliga). Visst går det att odla själv. På Göteborgs botaniska trädgård brukar de få vaniljstänger i orkidéhuset.
problemet är att vaniljaromen framträder inte förrän de mogna stängerna har fermenterats (jäst). Vet inte hur enkelt det är att fixa den processen hemma?
Vad intressant... kan någon berätta mer ?!!!!
Biggan_
25-05-2007, 20:40
Här får du lite mer information! Vanilla planifolia
Jag hittade följande förklaringen om fermentering när jag googlade, men har ingen aning om just detta sätt är lämplig för vanilj.
Fermentera vilda blad för te gör man så här: (borde lämpa sig även för t.ex. rosor, har dock inte provat med blommor.)
Låt bladen ligga en halv dag så att de slokar och mjuknar lite. Ta sedan en liten näve blad och rulla dem hårt mellan handflatorna så att cellväggarna går sönder och de mjuknar ännu mer och börjar "vätska" lite. De ska ändå fortfarande hålla ihop som enstaka blad. Forma täta bollar av de delvis krossade bladen. Lägg bollarna ganska löst i en glasburk så det är lite luft emellan dem. Fyll burken och skruva på locket. Ställ burken i fönsterbrädet, gärna i solen så det är varmt o gott. Man ser hur bladen börjar svartna och jäsa (fermentera) i värmen ganska omgående, inom 5-10 minuter. Ibland räcker det med fermentering bara i några timmar, ibland krävs det en halv eller en hel dag. Det beror helt på. Man ska se till att det mesta av bladen har blivit mörkare eller brunare, och doften har blivt mycket starkare och mer aromatisk. Men det får inte börja lukta illa, inte ruttna eller mögla alltså, då har det gått för långt.
Temperaturen har betydelse, likaså fuktigheten i bladen, och hur tätt man har packat dem. Har man inte ett soligt fönsterbräde, får man försöka skapa ca 30-35-40 graders värme på annat sätt för att fermenteringen ska lyckas.
När bladen är "färdiga", tas de ut från glasburken och torkas på vanligt sätt på ett luftigt ställe. När de är kruttorra, lägg i täta burkar i mörker. Inte det minsta fuktighet får komma in, för då förstörs teet garanterat. Ett annat förvaringssätt är i papperspåsar, på mycket torra ställen.
Jag har använt denna metod för bland annat blad av äpple, hallon, daggkåpa, svartvinbär.
Lycka till! Jag kommer från Finland där den här metoden är mer känd än i Sverige.
Biggan du var snabbare än jag ... jag fastnade först för fermenteringen och började kolla det  jag läste förut om vaniljan och konstaterade att det kan vara omöjligt att odla här. Jag är nyfiken om någon har lyckats med det? För om den behöver konstant 20-40 grader och fuktigt.. man ska odla det i duchrummet eller på bastun under lampan kanske ?  Lär inte bli billigt det heller... Men som sagt finns det någon som har lyckats?
Biggan_
25-05-2007, 20:54
Du kan gå in på neovitas forum "orkidéprat" för där finns säkert dom som odlar vanilj. Jag har själv mycket orkidéer, men vanilj har jag aldrig provat.
ninnisky
25-05-2007, 22:12
 jag har en vanilj som jag köpte för två år sedan (priset har jag förträngt). Har skött den efter konstens alla regler, men inte blommar den. Får nog tillkalla experter
Om man får den att blomma så antar jag att den också måste pollineras innan man börjar jäsa sporkapseln?
OrkideJessika
28-05-2007, 20:56
Hej allihop, Jag är orkidétokig. Jag har väldigt många hemma. Inga låglandsorkidéer dock som kräver växtskåp som är en bit regnskog återskapat i vardagsrummet i just ett skåp men många andra. Man kan ha vaniljplantor hemma men det är väldigt svårt att få den att blomma, för det kräver den mycket anpassad omvårdnad med exakt temperatur. Det händer ibland, oftast av ren och skär "olyckshändelse" att vaniljplantor blommar. Jag har själv en vanilla planifolia som är fin att se på (varigerade blad) och som växer så det knakar men jag inga förhoppningar att den någonsin kommer att blomma. Jag skulle inte använda termen odla dock. Vanilj blommar mycket kort, bara några timmar om ens det. Den måste handpollineras och vad jag vet så finns något pollen inte att få tag i här. När en vaniljplanta har blommat och den har pollinerats och en frukt/fröskida har bildats så är det bara halvvägs till vad vi ser som en vaniljstång. Att fermentera vanilj är en lång och komplicerad historia. I Indonesien och andra delar av världen doppar man dem först i hett vatten och sedan får de soltorka för att aromämnena ska kunna framträda. Man kan inte bara ta den omogna fröskidan och använda den för den smakar ingenting. Ett kortare svar på frågan skulle alltså vara att visst kan man i teorin odla vanilj hemma. I praktiken skulle jag överlåta det åt vaniljodlingar i tropiska klimat och nöja mig med att köpa vaniljstänger därifrån av utomordentlig kvalitet /Jessika
Gaerrent
29-05-2007, 08:09
Går det överhuvud taget att driva upp vanilj från frön som man får från en fermenterad vaniljstång? Går det alls att driva upp orkidéer från frö?
e_sedell
29-05-2007, 11:57
Om fermenteringen fördärvar med största sannolikhet fröna. Det går att driva orkidéer från frön men det är en komplicerad procedur som kräver labbmiljö om det ska lyckas. Många arter är i praktiken omöjliga även där. Phalaenopsis är relativt sätt enkel och den odlas från frön eller från cellförökningar konventionellt. Därav alla hybrider vi ser på marknaden. Jag skulle vilja tipsa om Markus och Martins hemsida; http://web.comhem.se/~u28300918/sweindex.htm
OrkideJessika
29-05-2007, 12:20
Nej, jag skulle skippa det. Jag skulle skippa sådd av frö och fröhantering från orkidéer helt och hållet faktiskt. Jag vet en del som håller på med det men de är avancerade hemmaodlare av orkidéer som gör hela processen som i ett labb men det kräver stor kunskap. Flaskodling är en del av fröodling av orkidéer tills de är tillräckligt stora. Jag har sysslat med orkidéer i relativ intensiv omfattning i fyra år nu men jag lägger inget krut på fröhantering. Jag tar hand om keikis (småbebisar, orkidéskott med luftrötter som bildas på en utväxt på en orkidé). Det finns fina orkidéer i handeln och det är många som är precis lika okomplicerade som phalaenopsis. Man ska inte titta på blommorna när man handlar orkidéer utan istället titta på luftrötter och blad. Ser de friska ut så klarar sig orkidéen längre än bara genom blomningen. En alltför hårt driven orkidé klarar sällan några påfrestningar (alla jag har köpt på typ Ica har dött med tiden). Orkidésäsong är på hösten. Paphiopedilum (venussko) och dendrobium brukar man kunna hitta i vanliga blomsteraffärer.
fredrik_t
11-07-2010, 23:06
CITAT (OrkideJessika @ 28-05-2007, 21:56)  Den måste handpollineras och vad jag vet så finns något pollen inte att få tag i här. Pollenet finns ju i blomman. Vanilla Planifolia har en mycket intressant "konstruktion". Den är man och kvinna i samma blomma, en hermafrodit alltså. Den handpollineras genom att man lyfter upp den lilla "tungan" som skiljer pollenet från den kvinnliga delen. På så sätt kommer pollenet i kontakt med stigma och blomman befruktar sig själv. Varför vanilj är den näst dyraste (efter saffran) "kryddan" i världen beror på att det knappt finns några insekter som kan pollinera den. Jag har hört att en art av kollibri kan göra det, men vanligast är en speciellt art av ett bi som bara finns i Mexico. Där Vanilla Planifolia även sägs härstamma ifrån (rätta mig om jag har fel någon). Därför får detta göras för hand av vaniljproducenterna. Det i kombination med att den kräver väldigt specifikt (tropiskt) klimat gör att den bli dyr. Har hört att man använder barn för att handpollinera vaniljblomman hos vissa producenter vilket i sig är förkastligt, men än värre är att Vanilla Planifolia är giftig. Den vita saven kan skapa irritation om den kommer i kontakt med huden. Så ja, man kan odla den Sverige. Lyckas man efter ett par tre år att få en ranka som är runt tre meter lång, och blommar, så kan man sedan pollinera dessa för hand. Och kanske, kanske växer det ut frökapslar. Dessa ska sedan fermeteras vilket är en hel vetenskap i sig. SEN... kan man baka vaniljbullar med egenhändigt odlad vanilj. Se bara till att börja 3 - 5 år innan bullkalaset ska äga rum  Hälsningar Fredrik
Mentha-Arvensis
12-07-2010, 19:56
CITAT (ninnisky @ 25-05-2007, 22:12)   jag har en vanilj som jag köpte för två år sedan (priset har jag förträngt). Har skött den efter konstens alla regler, men inte blommar den. Får nog tillkalla experter  om jag inte har missförstått allt helt, så tar det 4 år innan blommning ett år för mogen frukt och ungefär ett halvår (inklusive fermentering) till vaniljstången är färdig. Det finns ju anledningar till att världens dyraste kryddor är så pass dyra. När (om) du får blommor om två år måsste du handpollinera dom. Även detta gör vaniljproducenterna vilket också bidrar till priset. Man kan odla vanilj i orkidé växthus på fuktig vitmossa. Om planen är att använda vaniljen till matt är mitt tips att dra upp så många plantor du kan, minst 10 st så du inte ångrar dig.
OrkideJessika
12-07-2010, 20:07
http://www.henriettesherbal.com/eclectic/kings/vanilla.htmlhttp://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Vani_pla.htmlDet är fermenteringen som är det största problemet. Vaniljen ska torka för att bli en vaniljstång. Där vanilj odlas naturligt är det ett hantverk. I bilderna från uni-graz (se länk) ser man de gröna bönorna. De måste sedan behandlas för att bli till kommersiell vanilj (de svarta stängerna).
Mentha-Arvensis
12-07-2010, 21:04
Kolla informationsdelen på denna sida. http://www.organic-vanilla.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|