Full version: ID-hjälp uteväxt
lindacse
Hittade denna på hund/barnvagnspromenaden och blev störtkär. Såg ut som en buske, men kan vara en hög buskig ört ockå.
Blommorna påminner om maskrosor och är ungefär lika stora, ev något mindre.

EDIT: Fixade så bilden funkade igen, hade stuvat om i "fotohinken"
TantGredelin
Kerria japonica heter den!

Närmare bestämt Kerria japonica pleniflora (fyllda blommor) Om du fann den i något dike så kan du gräva upp och plantera, den är så fin!
lindacse
CITAT (TantGredelin @ 25-05-2007, 21:43) *

Närmare bestämt Kerria japonica pleniflora (fyllda blommor) Om du fann den i något dike så kan du gräva upp och plantera, den är så fin!

Åh tack! Den växte tyvärr längs en gångväg, men inte såg den så välvårdad ut så det kanske finns nåt sidoskott man kan ta... jag har annars ingen aning om sticklingförökning av buskar, skulle det kunna gå tro?
ingrid fuxwall
CITAT (TantGredelin @ 25-05-2007, 21:43) *

Tack tant Gredelin!
Nu har jag fått svaret på vad min buske heterm har frågat här tidigare i vår men fick aldrig något svar.
Vet du om busken har något svenskt namn?

ingrid
TantGredelin
Jag vet bara att man kallar den Kerria, jag har ingen själv, trots att jag blev störtförtjust när jag såg den blomma i en trädgård för många år sedan och genast tog reda på vad den hette. Konstigt att den inte är vanligare.
annika_h
Hej!
Har precis tagit en bild av samma buske, är det ngn som vet vad den har för växtkrav?
TantGredelin
Kerria japonica
Vetenskapligt namn: Kerria japonica
Familj: Rosaceae
Typ av växt: Lövfällande buske
Beskrivning: Lättodlad buske Som har ett täckande, exotiskt lövverk och uppiggande blommor. Blir väldigt trist frampå hösten.
Höjd: 1-1,5 meter
Växtsätt: Täckande
Växtzon: 1-3
Blomtid: Mars-april; Maj-juni
Blomfärg: Gula
Jord: Föredrar helt vanlig oförbättrad trädgårdsjord
Ljusbehov: Halvskugga
Bevattning: Håll jorden måttligt fuktig
Beskäring: Efter blomning
Lämplig för: Tätbebyggda områden, häckar, bäddar och avgränsningar
Övrigt: Hjortsäker

Saxat från en sida som verkade tillförlitlig, för min del tror jag att jag avstod för att den inte bjuder på nåt spektakulärt på hösten.

ingrid fuxwall
Av bilden att dömma är det samma buske som jag har och som jag efter delning har mängder av, men tycker inte beskrivningen stämmer speciellt bra.
Bör beskäras innan blomningen, på våren
Slutar inte blomma
och är inte speciellt bra som avgränsning
lindacse
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 20:18) *
Saxat från en sida som verkade tillförlitlig, för min del tror jag att jag avstod för att den inte bjuder på nåt spektakulärt på hösten.

Man får väl plantera nåt spektakulärt framför! (Ev ha nåt spektakulärt som klättrar i, men då ska det vara något som inte stör den fantastiska maskrosbuskeffekten nu... funderar på om man skulle försöka stamma upp en kanske, kunde vara häftigt om det är möjligt alls... antar att den ser rätt risig ut på hösten då...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon