Pix
Jag är väldigt konfunderad över vad som händer med mina löjtnanthjärtan. De står i en rabatt med söderläge, men rätt blött, speciellt på vårarna.
Ifjol noterade jag för första gången att löjtnantshjärtana såg "ledsna" ut. De såg magra och taniga ut samt skiftade i gult. I år har de kommit upp och de nya rotskotten ser fräscha ut, men de gamla moderplantorna är bedrövliga. De är taniga, gulbleka och det ser ut som om bladen inte riktigt utvecklas. Jag fattar ingenting, men så är jag ju också rätt nybörjare i trädgården.
Ciczi
Står kanske för blött, har ingen erfarenhet av löjtnantshjärta...

Ciczi
Pix
I samma rabatt klarar sig lupiner(sambons val, jag anser det är ogräs kompiskram.gif ), pionerna kommer fint, liljorna trivs om man bortser från liljebaggarna, buskrosorna frodas etc....så helblött är det inte. Fast något konstigt är det alltså ....frågan är vad?!
Fenja
Näringsbrist kanske? Men löjtnantshjärtana har ju lite porösa rötter så stående vatten på våren kanske är det som är problemet... kan du prova att flytta dem?
Mvh
Fenja
snillan
Hej Pix

Min löjtnanshjärt är också knepig och den står i en ganska torr rabatt. Den är jättefin först och blommar men efter bara 1-2 veckor gulnar den och ser allmänt risig ut och blomningen går över snabbt, vet iof inte hur länge de brukar blomma men mer än några veckor borde det väl vara.

Snillan
pleximaster
Löjtnantshjärtan blommar bara ett par veckor sedan blir de risiga och vissnar ner helt. Fändrikshjärtan å andra sidan blommar mycket längre!

mvh plexi
Pix
Nu har mina knappt kommit upp än, zon 5 tillåter inga sådana extravaganser som tidig blomning. rolleyes.gif
Utan detta är direkt när de bara kommit upp en 10-15 cm ur jorden och bara de gamla plantorna.
Halli
Jag har för mig att min svärmor sagt att man ska plantera något framför löjtnantshjärta som skuggar en del av "foten".... men kommer inte riktigt ihåg hur det var. Jag får kolla upp det i morgon!
Pix
Jag slängde på lite näring på mina löjtnantshjärtan och det såg ut som om de hämtade sig lite, men ack vad jag bedrog mig....
Nu har vissa stjälkar liksom "svartnat" med följd att stjälken viker sig och vissnar. Nu har vi iallafall varmt här i norr, men det hjälper inte just denna växt.
solan_2
hallo!
jag vet inte om mitt råd är det bästa! men jag slänger hönsgötsel på alla mina växtligheter på våren o även på sommaren sen låter jag dem sköta sig själv o det klarar dom bra! utan bevattning etc. vi är ute till havs hela sommaren så de får ta det vatten som finns i marken! Men dom blommar hela sommaren o inte blir det nån ohyra heller. Bor i v-norrland.
Solan
Anemone nebulosa
Hur förhåller sig löjtnantshjärta till så mycket solljus som i ditt söderläge? Jag har säkert fel, men det känns som den skulle trivas bättre i halvskugga och skugga.
Den vissnar ju snabbt, så det kan vara det som gör att den syns så tråkig ut - men om den ser ut sån redan från början är det ju nåt som inte stämmer...
Fänrikshjärta kan du ju plantera intill så de skuggar de tråkigare delarna av löjtnantshjärtat eftersom den vissnar ner så snabbt. Fördelen är att de är så lika att du inte behöver tänka på olika jord till dem.

Vad för jord löjtnantshjärta trivs bäst i vet jag inte... men om den blir som du säger låter det ju som den är fuktskadad, testa en något torrare jord med lite sand i kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon