evarina
Precis när jag fått kläm på det där med balkongodling har jag blivit med trädgård. Det är iofs supertrevligt, men jag känner mig alldeles rådvill. På baksidan har vi börjat ordna till det men en rabatt är fortfarande helkaos.

När jag frågade föregående ägare om vad de planterat sa de "lite liljor där, lite liljor där och några rosor". Men jag har upptäckt att det finns mycket mer där.

Problemet är att jag är helnovis på det här området och känner inte igen växterna. Att allt är grymt misskött gör inte uppgiften lättare. Så hur börjar jag bena upp detta? Allt är vildvuxet och växer huller om buller.

Det jag har lyckats "identifiera" är:
*3 rosbuskar (sort okända). Jag har tagit bort 2 eftersom den enda var så oerhört stor och taggig (vi har en 2-åring) och den andra var död.
*en klematis (okänd) som ser skräpig ut
*några pärlhyacinter - ska man bara låta dessa vissna ner?
*ett gäng vackra tulpaner - tyvärr överblommade nu, ska man göra något med dem?
*några ledsna liljekonvaljer som växter inne i en hav av en okänd växt - den okända växten är säkert en lilja wink.gif
*2 stora sjok med gröna blad som ser ut som långt stort gräs (liljor?). Dessa verkar breda ut sig mer och mer och jag undrar hur man kan begränsa dem.

Så, hur börjar man med sådant här? Hur får jag det att se mer välskött och ordnat ut? Vågar knappt ens rensa ogräs eftersom jag inte vet vad som växter där.

sos.gif
TantGredelin
Jag skulle låta alltihop växa upp precis som det är under hela första säsongen, Så kan du fotografera de växter du inte känner igen så hjälper vi till. Titta efter vad det är och hur det växer. Kanske klarnar det i höst hur du vill göra nästa säsong.
evarina
Det är en bra tanke, men jag och mitt ordningssinne klarar inte av hur det ser ut nu. Vill åtminstone ha lite struktur på eländet. Som det ser ut nu kan jag inte slappna av i trädgården.

Men fota kommer jag definitivt att göra.
Gåsis
Om jag vore du skulle jag nog åtminstone noffa bort en hel del av det som verkar sprida sig för glatt. Oavsett vad det är blir det bekymmer om man inte håller efter. Annars håller jag med om att man ska låta det blomma och få allt identifierat innan man gräver för mycket. Alternativet är att gräva upp och jordslå någonstans tills man vet vad saker och ting är och vad man vill göra med dom.

/Åsa
noora
Det som ser ut som långa breda grässtrån kan vara dagliljor. Dom blommar fint senare i sommar i så fall. Om det är dagliljor kan du dela tuvorna om de är för stora, men vänta med det tills du har sett hur de beter sig en hel säsong.

På tulpanerna kan du plocka bort frökapslarna om du orkar, men i stort sett är det bara att låta dem vissna ner i sin egen takt. Pärlhyacinterna låter du vissna ner.

Om det finns en gräsmatta kan ni börja med att se till att hålla den klippt och trimma kanterna mot rabatterna. Det ger genast ett mer vårdat intryck wink.gif Du kan ge dig på de ogräs du känner igen, t.ex. maskrosor, och om du misstänker att något är ett ogräs men inte är säker kan du alltid ta ett foto och fråga här. Även vanligt gräs som har vuxit in under buskar eller in i rabatter kan du försöka rensa bort. Första året körde jag med metoden att allt är "prydnadsväxter" tills motsatsen är bevisad, och eftersom vi har mycket kirskål var det inga större problem att hitta ogräs att rensa ändå... Jag blev ganska förtjust i en del av "ogräsen", och sätter skräck i trädgårdskunniga vänner och släktingar genom att låta skelört och löktrav växa fritt smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon