Hej!
Har just upptäckt att min svartvinbärsbuske fått några små vita rackare på sig. Det ser ut som små vita larver eller möjligen bananflugor. Vad kan det vara och hur får jag bort dem? Jag har svartvinbärsbusken i en stor kruka på balkongen i väntan på min blivande trädgård, så att spola av busken kallt med trädgårdsslangen är inte ett helt enkelt alternativ. Såpvatten kanske? Eller har någon några andra tips?
Var finns larverna? på jorden? eller på växten?
mvh Ciczi
De klättrar på bladen, kan inte se att det är några på jorden direkt. Kan det vara vita flygare månne?
Det låter inte som vita flygare, mjöllöss, deras larver sitter på undersidan av bladen och är platta och ovala till formen.
Det finns ganska många skadegörare på vinbär som har larver. Kan du uppskatta måtten på larven och beskriva dem lite mer ingående så blir det lättare att identifiera dem.
Var sitter larverna på bladen? Sitter de tillsammans eller en och en, om de blir störda, hur reagerar de då? vad har de för färg, finns det några mönster? vilken typ av skador gör de? fönstergnag? äter de i kanten? hur ser bladen ut där de har tuggat? Är bladen buckliga, färgförändrade, vikta osv?
mvh Ciczi
Margith
28-05-2007, 17:36
Minger, en vuxen vit flygare är mjölkvit och trekantig. Mig veterligt finns det ingen annan skadeinsekt på växter som är trekantig.
Skulle du beskriva formen på de här djuren som trekantig?
Isf är det vita flygare!!
Naturligtvis, med det namnet, så flyger dem. Rör du i plantan så stiger de som ett moln och så fort du ställer tillbaka plantan så landar de, banne mig på samma ställe, igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.