CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-06-2003, 17:48)
Staketvindruvor är lättodlade, de vill gärna ha jord med lägre pH men de verkar växa bra även i jord med lite högre pH. Man kanske inte ska ge gödning med högt pH men chrysan, rododendrongödning + vanlig hederlig gödsel och liknande brukar de gilla men du ska inte gödsla så enormt mycket nu i år man bör inte ge fleråriga växter gödning med kväve i efter midsommar. Vänta till i vår istället och ge inte så enormt mycket gödning de brukar inte vara så krävande + ofta satsar de på enorm tillväxt och inte så mycket bär ifall man överdriver gödningen..
Tror rosbågen blir för smal, staketvindruvorna växer ganska buskigt + de blir ganska breda min Zilga är ca 3m bred. +Om det är så att man ska kunna gå genom bågen måste man vara försiktig så man inte bryter av grenar när det finns risk för blödning + det blir problem med årsskotten som blir jättelånga man bör ju inte pincera förren det finns befruktade bär på.
Det kan ta några år innan staketvindruvor sätter frukt men sedan brukar de med tiden kunna ge stora skördar. Min Zilga (klarar minus 35-40C) uppbunden vid en förrådsvägg gav ca 100klasar förra året. I år blir det inte så många jag skulle nog ha varit hårdare i min gallring förra året, då hade den kanske haft ork att även producera hyfsat mycket iår.
Vet inte vart du bor men staketvindruvor bör odlas utanför växthuset ifall man inte bor så långt norrut att de inte klarar sig utan växthus, då kan man odla i växthus, där hjälper även klimatet till att begränsa storleken å växten.
Staketvindruvor behöver inte beskäras så enormt mycket de går utmärkt att ha lite friare ifall man gallrar på senhösten + pincerar lite på sommaren när växten börjar på att bli lite stor, buskig och tät.
Vinrankor är blödare och ska man beskära in på äldre ved är det senhösten innan jul som gäller, vid senare beskärning kan växten börja blöda.
Staketvindruvor går mycket lätt att föröka med avläggare ifall man vill ha flera plantor.
Hej Åsa
tACKAR för ditt svar förstår att du prövat detta, sådana mängder med frukt som du fått, Min sort heter Spulga själfertil rikbärande röd ----den andra Supaga grön. Jag bor i Bohuslän så det skall nog gå bra, har läst om en familj som bor några mil längre upp vid kusten här som odlar flera tusen plantor för att göra vin av.
Men är ännu fundersam var skall jag sätta dem
förstår att de blir fel med rosenbåge, ja det är kanske staket som är det bästa någon vägg som är passande är svårt. Vid staket får de ju sol nästan hela dagen. Kia