Chicco
Hej, vi har flyttat till hus, från lägenhet, och är nybörjare på ALLT som hör till trädgård:O) Men det är jättekul och nu har vi fått en vindruveväxt, Sukribe, av kompisar. Så, hur gör jag nu med denna ? planterar jag den i kruka utomhus, eller gräver jag ner den i trädgården ? är det en klängväxt som måste stå mot en vägg eller dylikt ? kommer den tillbaka varje år om man sköter den väl, eller är det bara det här året ?
Som sagt, jag är HELT nybörjare ohmy.gif))
Tacksam för alla svar:o)
Åsa, mälardalen zon 2
Sukribe är en mycket härdig staketvindruva (till runt zon 4) med gröna druvor som har en viss muscatsmak. Den föredrar jord med lågt pH men brukar klara sig även i neutral jord. Den ska planteras i trädgården i ett soligt läge vid ex. en husvägg, staket el dyl där man kan låta den klättra (sätter du vinrankan vid en husvägg plantera den nästan 1m från väggen det är ofta alldeles för torrt jättenära väggen). Man brukar behöva fixa något som vinrankan kan klättra på vinrankor klättrar med klängen så en spaljé eller någon kraftig tråd som spänns upp på väggen brukar behövas.

Staketvinrankor kan klättra ganska fritt man behöver inte beskära den i så strama former som man klipper de "vanliga" vinrankorna i. Ofta kan man låta dem växa ganska fritt de första 4-5åren sen kan man behöva gallra i grenverket så det inte blir för tätt och denna beskärning utför man på senhösten innan jul (vinrankor är blödare). Det tar ofta ca 3-4år innan plantan börjar producera druvor och när de börjar producera bär kan man behöva sommarpincera för att få ljus på druvorna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon