Full version: Vad gör vi idag?
TantGredelin
Det skulle vara kul att se vad alla har gjort idag. Vi kan skriva lite mot slutet av dagen eller imorgon om hur det blev, Själv ska jag börja med att vattna krukor och nyplanterat, sedan ska jag klippa gräset. Någon kanske ska plantera en häck, eller olja ett golv eller kupa potatis. Hoppas nån nappar på en liten dagbok med axplock, Vad vi gjorde i trädgården lördagen 26/5, alltså.

MrsMP
Hittils har jag hunnit ansa mina 7 brudspireaboll buskar, något jag måste göra varje vecka för att dom skall hålla formen. Sen gick jag lös på lite annat jag såg behövde ansas. Rensa ogräs, plantera ut lite sommarblommor som jag haft på groning och solrosorna som nu är stora nog att komma ut. Gräset klippte jag igår så det är gjort. Fångade en liljebagge.....tittade till hur hallonbuskarna mår.
Senare idag om det inte blir för varmt skall jag gjuta färdigt fågelbadet och försöka ge mig på att bygga en (eller tre) drivbänk så att vi kan så lite meloner...stora ambitioner.... whist.gif ...men jag njuter varje sekund. Att få ha trädgård är en lyx! wub.gif
Monica M zon 4
Jag har slängt ut alla dalior från växthuset. Jag behöver plats!! Hoppas det inte blir mer frost nu! Ska ha fiberduk i beredskap.

Sen lastade jag skottkärran full med sommarplantor och körde över till grannens. Vi byter plantor med varandra så de kommer med ett lass till mig! Kul när man kan samarbeta och byta plantor! kompiskram.gif

Till lunch kokade jag årets första färskpotatisar och serverade matjesill med tillbehör! bravo.gif

Nu i eftermiddag ska jag plantera lite perenner jag köpte i torsdags. Å så kommer min chef hit och ska kolla min trädgård och han ska få lite tomat-, paprika- och chiliplantor.
Krolliljan
Nu kom regnet så då tror jag att jag håller upp för idag.
Jag har i all fall hunnit att omskola lite aklejor och purpurklätt ( purpurklätten dog av väta i vinter). Jag har också satt nya frön, sömntuta och blåklint, lite sent, som jag blev så sugen på. Jag har satt dem i mitt lilla plast "växthus" så får vi se hur det blir med det.
Dressat gräsmattan och satt hönsnät vid ett nytt staket för att hålla ute kaninerna har jag också gjort. Jag hittade inga liljebaggar. Jag har tagit 5 st i år men ingen idag.
TantGredelin
Jag har vattnat allt krukor och det nyplanterade. Sedan städade jag min altan

DSC00974.JPG

titti49zon6
Hurra, det lyckades att komma in via GSM nätet giggle.gif
Nu sitter jag i sommarstugan och rapporterar
Har krattat gräsmattan och klippt ned gamla perenner, tidigare var här för blött för att göra något
Dessutom har jag plockat fram trädgårdsmöblerna och hunnit sitta en stund i solen och titta ut över havet
Hoppas att det blir lika fint väder imorgon,då ska jag plantera lite perenner
Ha en trevlig pingstafton alla
evarina
Det som har hänt i trädgården är att vi har tvättat vår trall med tralltvätt och börjat gräva ner kantsten runt en av våra rabatter. Ska fortsätta med det när vår son gått och lagt sig. Tvååringar är mer stjälp än hjälp wub.gif .
wolkenkrabber
Idag har jag grävt bort X andral kvadrat gräs och ogräs innanför ramen som ska bli mitt trädgårdsland, jag har flyttat på en gräslökstuva och fyllt i 500 liter jord i mitt nya land... men ser ut att behöva 1000 till..

just jag har planterat en balkonglåda med.. lite cosmea & slingerkrasse smile.gif
zaaritha
Har satt upp elstängsel för minigrisarna, så att de ska va´ute.
Klippt ner gräs runt rabatterna m handsax.
En kompis jag ej träffat på ca 10 år, kom oväntat o hälsade på!
Blomstertanten
Jag har inte gjort ett handtag i dag !
O skäms inte ett dugg för det heller tongue.gif

Jo, just det ! Instruerade en snäll man med motorsåg , som hjälpte mej såga till stockar till det nyaste projektet.
renate
Idag har jag inte gjort så mycket,vattnat blommorna på altanen gått runt med kameran.Sedan var jag på 65 års kalas.
Egorina
Jag inte heller gjort ett smack idag. Vi har haft regnigt hela dagen men nu till kvällen klarnade det upp. Hade planerat att gå till anfall i mina perenna rabatter för där växer det nu "allt möjligt" men det får vänta tills det torkat upp lite. Det enda jag gjort är att jag tittat till mina blommor i växthuset men dom mådde bra så det fanns inget att göra, bara att låta dom växa.
TantGredelin
Efter vattningen och altanstädningen tog jag igen mig några timmar, sen skulle jag klippa gräset, men kom på att det ju är pingstafton och det är hänryckningens tid snarare än gräsklippningens, så det får vara. Öppnade en flaska vin istället och satt och njöt av blommorna - syrén, kastanj, akleja, rododendron, guldazalea. Njuta måste man hinna med.
DSC01147.JPG

ylvahi
Har inte gjort speciellt mycket idag. Klämt några liljebaggar, slängt på lite gräsklipp i landen. Suttit i solen och kikat om det finns några nya rosor att gräva ner. Det fanns det.
Märta-Linnéa
Idag har jag försökt rensa i hallonlandet i min nya trädgård. Merparten av trädgården är mycket välskött, vilket jag är oändligt tacksam över. Efter att ha tampats med tistlar, grästuvor och diverse sly i stenhård lera har jag insett att ogräset är tuffare än jag. Eller? ninja.gif

Tur att det är en mycket begränsad del av trädgården som utgörs av hallon och trädgårdsland. Det kommer att ta sin tid att tukta detta.

I en paus av förstörelselustan hann jag peta ner några knölar av ranunkler och anemoner. Kunde inte låta bli att fotografera dem där de låg i hinken. Visst är naturen fantastisk? Tänk att de här w00t.gif ska bli vackra blommor (förhoppningsvis).

[attachment=3238:Kopia_av_Bild_067.jpg]

fandolin
Jag har njutit, tagit det som det kommit. Skolat om några bortglömda småplantor jag hade längst in i växthuset. Sett till mina pelargoner ~ mest gnuggat bladen mellan fingrarna och doftat.
Bee
Idag har det varit en lugn dag. Och solig! Klippte gräset + kantklippning (så sniglarna inte skall hiva sig över kanten till den nya rabatten - har märkt att dom tycker att bergsvallmon verkar mjäll o god). Sen flyttade jag på två av lammöronen och satte ner några nävor. Lagom aktivitet. Det roligaste var nog att sitta på första parkett (på altanen med ett glas vin) och titta på när grannen mittemot målade fasaden och hade problem med den höööga stegen! Skadeglädje? - Nej, inte alls angel_not.gif
jegi
Idag har det en varit en intensiv trädgårdsdag. Dels har det rensats ogräs och klippts gräs, sen har det flyttats om en del buskar och mindre träd för att få plats med andra.
Det som tillkommit är en brödgran, en väderkvarnspalm (T Fortunei), ett aprikosträd (Harbrand), en japansk mispel och ett persikoträd (Riga).
Alexander-VG-zon3
i dag har jag kant grävt i mormors trädgård ,, sen flyttat mina tomater lite soligare (som blommar för fult jätte vackert) och plus har jag get dom en massa kväve och fosfor rikt gödsel plus gödslat allt annat i trädgården sen vattnat igenom alla krukor och hela trädgården ja allt utom gräset . sen klippt ner överblommade spirea buskar och beskärt fikon busken .
Fredrik E
Jag har skrivit kontrakt på min nya odlingslott! yahoo.gif
120 ganska illa skötta kvadratmetrar men med STOR potential! wub.gif
zaaritha
Lycka till! tummenupp.gif
TantGredelin
STORT GRATTIS!!!
120 kvadratmeter vadå? Grävda land, stuga, fruktträd ??? Berätta nu! bravo.gif
Miamamma
Min dag började vid sjutiden och efter frukost vart det städning av huset. Mitt på dagen kom dottern med famlij och vi grillade.
När dom åkt hem bytte jag genast kläder och ut i trädgården. Jag har planterat ca hälften av minna perenner idag. Vi flyttade i höstas och då jordslog vi alla växter i nio stycken drivbänkar. Nu har vi gjort en gigantisk rabatt och nu ska allt ut dit. Jag grävde,funderade och körde växter till klockan var halv elva. En liten stund måste man ju kolla vad ni har för er här på odla. wub.gif
Jag känner mej nöjd med min dag!
Zoyas matte

Var först på torget och köpte en sån här "White Diamond", som jag redan har en , men ville ha en till, och de är inte så lätta att få tag på, se länk här: http://www.odla.nu/artiklar/romantikerns_blommande.shtml
Den kostade 25 kr.

Har en på balkongen men planterade den här idag i större kruka på min koloni. Det småregnade och jag klippte itu massor av sniglar, hittade nya ställen hela tiden. Det tog tid.

Köpte även en liten kantnepetaplanta på torget som jag planterade vid en kant. Villha många såna, men vet inte hur mycket dom förökar sig av sig själva.
Rensade lite ogräs. Satt och njöt på terassen (under tak). Placerade ut några betingplattor (trampstenar) som jag gjöt innan i veckan med några mosaikbitar på. Dom var halvlyckade.
Tog några kort på en mysko växt som jag sen lade in här på forumet men förfrågan om vad det kunde vara, och fick svar att det nog är kermesbär. Har aldrig hört namnet förut. Har dragit upp det som ogräs för de växer med abnorm hastighet och har dessutom abnorma rötter. Ska spara några i alla fall de lär bli 2 meter höga, trots att det inte är en buske.
Sen gjorde jag nog inte mer i kolonin. Körde sen hem.
katah
Just i dag funderade jag vad jag egetligen har gjort idag för jag har varit ute hela varma dagen... men vad har jag gjort ????

Så frågan kom passande, nu måste jag tänka!

Vi har gjort det sista finliret med ett nytt land dit kommer blandat blommor och mat och sedan vindskydd .
Stolparnas platser räknades ut och de bankades på marken.
Sedan fyllde jag på ny jord med sonen... över 1000 liter .

Sedan sorterade jag alla nya växter som jag har slängt ut från växthuset några veckor sedan.
Det var ett jobb. ca. 1000 plantor ( jag överdriver inte ca. 500 perenner och 500 sommarblommor) letade efter likasinnade på altanen.
Jag delade dom först till perenner / annuel, sedan efter sort och färg-grupper så att jag har någon chans att plantera dom vettigt.

Tanken är att börja plantera ut perenner nu förhoppningsvis imorgon.
Städade lite i växthuset och monterade ner en hylla för att få mer plats för sommarperioden.

Sedan planterade jag pop-majs, stevia och purjolökar tillsammans med sonen.

Sist på kvällen plockade jag rödprickiga blad från vinbärsbuskar, vattnade sådder och nyplanteringar och fixade en uppbindning till en krusbärsbuske som hade lagt sig på marken på alla håll.

gräsklippningen och maskrosor är langade till barnen, de gör jobbet mot betalning !
Biggan_
Jag vattnade nyplanteringar och tog en fotorunda i trädgården innan jag stack iväg till jobbet.
renate
Igår var jag lat men inte idag.Efter frukast gick jag ut i trädgården.Jag hade planerat att gör i ordning kanten på min rosgång.Först plockade jag bort alla stenar som lag vid kanten sedan stack jag med kantskäraren hur kanten skulle ser ut.Därefter grävde jag bort grässvalen,samtidigt rensade jag ogräs under rosbuskarna.Det tog nästan hela dagen med uppehåll för lunch och regnet som kom efter middagen.Det blev ferdigt och jag är nöjd med dagen.
Fera
Vi har klippt gräsmattan, det som blev kvar från igår. Kört röjsåg. rensa rabatt. Gödsla samma rabatt. Vattna blommor. flytta lite på vedskulet + lagt om stängslet. Ätit mat ute. Minglat i trädgården Det är ungefär det vi har gjort idag
Cathis
Det har regnat idag så det blev inte så mycket gjort som jag tänkt.
Bytte iaf jord i växthuset så jag kan sätta ner gurka, tomat och paprika
imorgon hoppas jag.
Sen hade jag tur, regnet slutade och jag kunde rensa bort allt ogräs ur
grönsakslandet och gödsla. Förhoppningsvis hinner jag sätta lite fröer
imorgon eller på tisdag.
Trädgårdsamatören
Lördag; i stugan. Inspekterade sådda av grönsaker för en vecka sen, rädisorna växer rekordsnabbt. Rensning och täckning av jordgubbsland samt rensning av en del rabatter. Klippning av gamla perennstänglar. Gallring av och nya stöttor till vinbärsbuskar. Nedklippning av oönskad växtlighet ( jag gillar sekatören biggrin.gif ). Lungört, pingstlilja, Scilla, Bergenia, krokus samt vivor blommar för fullt.
Idag har jag klippt gräsmattan...
Trädgårdsamatören
Fredrik E
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 22:52) *
STORT GRATTIS!!!
120 kvadratmeter vadå? Grävda land, stuga, fruktträd ??? Berätta nu! bravo.gif

Hehe, ja det är som sagt en odlingslott på 8 x 15 meter. Det jag hittade av värde när jag inventerade var en hallonhäck som behöver en del kärlek, två gigantiska vinbärsbuskar, en krusbärsbuske, ett tjugotal jordgubbsplantor, två jättelika rabarberstånd, äkta fläder och ett äppelträd som skall vara Transparent Blanche. En libbsticka, någon sorts mynta och citronmeliss växer där också, liksom en sedum och en annan vanlig perenn som jag inte kommer på namnet på just nu.
25-30 kvadratmeter skuggas av en alm som skulle behöva stammas upp. Samma alm ger vandrande skugga under hela dagen för resten av lotten.
Landen är delvis brukade förra säsongen så det ser lite märkligt ut. Ungefär som en ogräsmatta med rejäla jordhögar i... tongue.gif

Allt som växer verkar vara rätt gammalt så troligtvis kommer bärskörden i år att bli ganska måttlig men jag hoppas mycket på äpplena och det har redan blivit såväl rabarberkräm som paj. smile.gif

Första projektet är komposten som idag består av en liten hög med torra vedartade örtdelar. Därefter är det ogräsbekämpning som gäller... sweatingbullets.gif

Jag ska försöka fixa ett litet fotoalbum i natt eller i morgon så att jag kan visa mer och för att kunan dokumentera förvandlingen... smile.gif
wolkenkrabber
idag inhandlades det 850 liter jord och 10x4 meter fiberduk. jordsn spreds ut i det nya landet och blandades med den befintliga jorden, efter det skördades det rabarber hos grannen (vi får skörda, han rör den inte). så då lagades det rabarber & blåbärs smulpaj, medans den var i ugnen gjordes det en hemgjord vaniljsås och middagen lagades åt min mor som morsdags present. vad har jag gjort mer,,, jag har sått kålrabbi, kailan(kinesisk kål), två sorters rädisa och planterat pionfrösådder i trädgårdslandet, även lagt brytbönor i blöt för sådd imorgon.
Krolliljan
Igår natt kom det slagregn. Först trodde jag att många växter helt knäckts men gårdagens trädgårdsjobb blev att rätta upp och stödja växter som låg ner. Buskarna var jag lite orolig för men nu står de i alla fall upp. Tremastarblommorna var nog de som tog mest stryk förutom sömntutorna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon