Full version: Körsbärsträd
Cajo
Vi har två gamla och jättestora körsbärsträd. Förra året hade vi massor av bär. I våras blommade det fint, och sen var det mängder av kart. Men nu trillar dom av!! Varför? Nån som vet? sad.gif
Jan af Lisö
Vore själv lycklig att få veta, har samma problem, se "varför dör karten på mina bigarråer ??" lite längre ner under "träd, buskar och häckar".

Har inte fått något svar som jag skulle uppleva "aha, så måste det vara", så jag börjar undra om inte vintern varit så svår att träden inte orkar. För det kan varken vara brist på sol, vatten eller gödsel i mitt fall !!!! Och ser inte ut som insekter heller !!!!
Ingrid på Västkusten
Kan bidraga med lite erfarenhet i alla fall - i två år har jag haft samma problem med mitt surkörsbärsträd, men i år bytte jag ut de marktääckande invasiva växterna undertill mot en barkduk - NU sitter karten kvar! Änsålänge i alla fall....

Hälsar Ingrid
Kerstin i Malmö
Vi hade lite körsbär kvar på vårt lilla träd (första året det bär frukt) och i går kväll var dom puts väck... Vet inte om det var barn eller andras barn som varit där... Jag som sett fram emot dom nu hittade jag ett enda som var kvar av säkert en tjugo stycken... Fåglarna kan det inte vara för jag har haft nät...

Kerstin
Jan af Lisö
Ingrid, vad är barkduk ??

Jag har plockat bort gräset under alla mina fruktträd (de är inte så gamla) så har bara öppen jord och försöker dra upp all ogräs när det kommer. De går lätt att dra upp då jorden är mjuk (blandat med ko-bajs).
Ingrid på Västkusten
Ser ut som en jättetjock fiberduk - svart. Har funnit att dne håller platsen bra mkt fuktigare faktiskt! Avdunstningen ...... ingne garanti det är detta som är trasslet elelr att vi ens har 'samma':-)) men alla tips är bra utom de dåliga!
Inga aha här heller - men man försöker ju 'plocka bort' det minst troliga hela tiden.

Hälsar Ingrid
Cilla
Vanligaste orsakerna till tidigt kartfall på körsbär är dålig befruktning, och vanligaste orsak till senare kartfall är kyla, torka och näringsbrist. Mogna bär som faller eller försvinner har oftast ätits upp av fåglar eller andra djur.

Dålig befruktning är dels sorttypiskt, kan bero på att det inte finns bra pollengivare, kan bero på att det blåste eller regnade eller var kallt under blomningen så att getingar, flugor och humlor inte hann med. Är trädet litet och står på ett blåsigt ställe kan man prova att flytta det.

Mot näringsbrist och torka kan man ta bort grässvålen och så gröngödslingsväxter under kronan. Om det är ett mycket torrt ställe kan man lägga tjockt lager löv under kronan eller duk som hindrar avdunstning.
Använder man konstgödsel bör man vara noga med att inte överdosera.

Här fanns Jans tidigare fråga http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f843248446aad10
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon