Full version: Ros 'Black Baccara'
Elin80
Såg en ros som heter Black Baccara och den ser ju verkligen helt fantastisk ut...på bilden. Men hur ser den ut i verkligheten? Är den lika vacker?

Här är en länk till rosen: http://shop.easyplant.se/rosenlust/produkt...s_black_baccara

Kan ju lika bra passa på att fråga om någon har denna också: http://shop.easyplant.se/rosenlust/katalog/sidor/4 Klicka på "Ros Blue Moon"

Och denna:http://shop.easyplant.se/rosenlust/katalog/sidor/3 Klicka på "Dahlia Blue Bell"

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Den är rödare i verkligheten men den får ofta svarta kanter den brukar ibland finnas som snittblomma i handeln och många kunder tror att den är gammal och dålig då den är lite svartaktig. Frågan är bara hurpass härdig den är jag skulle tippa att den nog kan klara sig i Skåne.

(Easyplant/Rosenlust är precis som Bakker kända för att överdriva färger på växterna + de verkar ofta "glömma" att informera om hurpass härdiga växterna är. Easyplant/Rosenlust är inget odlingsföretag det är en förpackningsfirma som köper in växter och stoppar dem i paket de verkar inte vara så växtkunniga med tanke på att de ofta har skrivit fel namn på ganska vanliga växter i katalogen.)

Mer riktiga bilder på Blue Moon kan du hitta här

Kan tillägga att Blue Moon kostar ungefär lika mycket hos rosenposten och den firman brukar skicka rosor av bra kvalite. (44.98 dkr st)

Deras blå dahlia har diskuterats i en tidigare diskussion
zaaritha
Den första ser så vacker ut!
ylvahi
jag har 2 st Blue moon som är lite mera rosalila.Dom fryser ner lite granna här i zon 4.
amaria
Beställde en Black Baccara i våras från Rosenlust, men de måste banne mig ha skickat fel sort! Min börjar slå ut nu och är gulrosarödstrimmig! Har mailat dem ang detta men har inte fått svar!

Någon som vet var man kan få tag i Black Baccara?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske från denna brittiska webbutik de verkar iallafall ärliga när de i informationen om sorten talar om att detta är en ros från snittblomsindustrin som inte verkar funka som trädgårdsros. (fast i Sverige lär man väl ändå behöva krukodla den den verkar bara härdig till am. zon 7-8 när man söker på nätet)
amaria
Ok, kanske lika bra att ge upp tanken om den!
amaria
Ja min black Baccara visade sig bli något helt annat. En superfin ljusrosa sak med stoora blommor som luktade underbart! Fick svar från Easyplant att jag planterat den för grunt. Att jag skulle fylla på med mer jord och så skulle den bli "bra" till nästa år.... skämtar de eller???
kerstin z5-6
det finns en liknande ros på tex rosenposten-,ett mer seriöst företag ) Swartze Madonna -den är också mörk .. men bilderna är överdrivna

Se mer ut så här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon