|
fruberglund
26-05-2007, 13:40
Har köpt en sån där rosenportal i trä och ska nu försöka bestämma vilken ros jag ska ha där. Mina kriterier är:Mycket blommor Ska blomma hela sommaren Friskt och fint bladverk Ska stå i full sol så den ska inte ha lätt att få mjöldagg osv. i sol Ska passa ihop med lila och vita toner. Rosen behöver inte vara vit eller lila men ska gå ihop med dessa färger. Alltså lite mildare färger. Ska helst inte se för skräpig ut när blommorna blommat över. Gärna lite doft också Vill inte ha Leverkusen eller Honungsros för det har jag redan på andra ställen. Gillar gult så det funderar jag på. Vill gärna ha en färg som bryter lite så det inte bara blir lila och vitt. Har en Chinatown som jag inte planterat än men det känns inte som den kommer bli hög nog och fylla ut på det sättet som jag vill...det ska ju helst se överdådigt ut  Skulle den funka tror ni? Några tips? Finns det ens nån sån ros?
En massa av dom där rosorna för portaler blommar bara en ggn, men här några förslag. Dessa blommar alla om. Wrams Gunnarstorp 3.5 x 2 m lilarosa zon 4, kika i Roslistan. New Dawn 4 x 2 m ljusrosa zon 5, den vet du säkert hur den ser ut. Awakening en mer fylld New Dawn, har köpt en i vår blir stor, zon 4-5 En annan jag köpte i höstas är Bonica Climbing den frös inte ner ett dugg, zon 4-5 Kolla dessa i Roslistan har inga foto än på dom. Etude 3.5 x 1.5 m starkrosa  Etude William Baffin Kanadaros, den växer smalt och är en tuffis, zon 6   William Baffin blir ca 3 m, fryser aldrig ner. Och sist Balsgårdsrosen Freja som nog blir 2.5 - 3 m x 1.5 frös inte ner ett dugg i vinter. Mycket nöjd med denna, säkert zon 5  Freja som blev så här hög redan andra året, rotäkta.
fruberglund
26-05-2007, 20:59
Hehe, och jag som inte alls gillar rosa blommor...  speciellt inte starkrosa. New Dawn funderade jag på men läste att de blommorna såg tråkiga ut och att de bara blommade nån dag innan de började se tråkiga ut, även om den blommar rikligt och länge. Mer förslag tas gärna emot, helst ej rosa rosor då  Synd att inte Freja finns i annan färg, den var underbar!
Kanske skulle Trier passa bra vid din portal? Blomvillig, blommar hela sommaren med vita blommor med gul mitt, kan spaljeras som klätterros och är härdig. Den brukar vara motståndkraftig mot mjöldagg också och kan stå i såväl solsken som skugga
fruberglund
26-05-2007, 21:22
Trier har jag en som står och väntar på att planteras också, går den ha som klätterros alltså? Ja, det kanske skulle vara nåt.
Sitter och kollar igenom alla klätterrosor på Rosenposten och funderar på Purity...den är ju vacker, riktigt lysande vit men den kanske gör sig bättre i halvskugga. Har hittat några intressanta men ska helt klart fundera vidare på Trier.
Öh jag kom precis på en sak....är det inte smartast att välja en taggfri sort eftersom du har småbarn? Minns att mina barn rev sig blodiga på Flammentanz ett antal gånger när dom var små, den har hemska krökta taggar  Så kanske borde vi fundera på tagglösa rosor som ej är rosa
fruberglund
26-05-2007, 21:43
Nejdå, det är långt bort där han inte ska vara och springa ändå. Dessutom kanske han ger tusan i dem om han river sig en gång, inte vet jag Det påverkar inte mitt val i alla fall, det finns gott om ställen han kan vara och leka på ändå.
Jag tror att Trier har zon 3 som gräns, men jag har satt en i torrt och ganska blåsigt läge i zon 3 och den är snäll och blomvillig. På tredje året är den 2,5 meter hög men jag tror inte den kommer att bli en högklättrare.
En av mina favoriter för dess höjd (5 meter på 2,5 år) och blomprakt är den vita Venusta Pendula. En annan som är fascinerande och som har en aningen blå vit-blekrosa färg är William Baffin, som dessutom är mycket charmig. Ingen av dessa blommar länge dock. Mina W Baffin får en helt annan färg än exemplaret på Kajsas bilder, kanske för att den står med vandrande skugga. Se www.alltomtradgard.se och fotoalbumen för CillaLu.
Beskrivningen av New Dawn håller jag inte med om, den vissnar inte alls särskilt fult, men däremot tycker jag att den är krånglig (5 ex på olika platser och ingen vill skjuta i höjden). Systerrosen Dr van Der Fleet (eller liknande stavning) är bättre.
Men vad sägs om den blekrosa bautarosen med röda ungblad Constance Spry då? Nej, nu kom jag på det! Russeliana förstås! Små lilarosa kompakta blommor, starkväxande och fin både till rosa, lila och vitt.
fruberglund
27-05-2007, 08:06
CITAT (Cilla @ 27-05-2007, 00:24)  Jag tror att Trier har zon 3 som gräns, men jag har satt en i torrt och ganska blåsigt läge i zon 3 och den är snäll och blomvillig. På tredje året är den 2,5 meter hög men jag tror inte den kommer att bli en högklättrare.
En av mina favoriter för dess höjd (5 meter på 2,5 år) och blomprakt är den vita Venusta Pendula. En annan som är fascinerande och som har en aningen blå vit-blekrosa färg är William Baffin, som dessutom är mycket charmig. Ingen av dessa blommar länge dock. Mina W Baffin får en helt annan färg än exemplaret på Kajsas bilder, kanske för att den står med vandrande skugga. Se www.alltomtradgard.se och fotoalbumen för CillaLu.
Beskrivningen av New Dawn håller jag inte med om, den vissnar inte alls särskilt fult, men däremot tycker jag att den är krånglig (5 ex på olika platser och ingen vill skjuta i höjden). Systerrosen Dr van Der Fleet (eller liknande stavning) är bättre.
Men vad sägs om den blekrosa bautarosen med röda ungblad Constance Spry då? Nej, nu kom jag på det! Russeliana förstås! Små lilarosa kompakta blommor, starkväxande och fin både till rosa, lila och vitt. Jag har zon 2-3 så den ska nog kunna gå. Du har inte lust att specificera vilken avdelning du har bilden på W Baffin? Har kollat igenom en del men det är måååånga album Hittade en fin i ditt album med klätterrosor. Den vita på sista bilderna men jag hittar inget namn, vilken är det? Jaha, nästan bara rosa rosor på förslag...är det ett försök att lura på mig en rosa ros eller vad  Konstigt nog så gillade jag Constance Spry rätt mycket även fast den var rosa, snygga blommor och fint bladverk. Har tänkt sätta klematis ihop med rosen så det gör ju inget om det inte blommar hela sommaren men det vore ju inte dumt ändå. Jag kollar alla förslag och tar alla i beaktning även om de är rosa
Trier är ljuvlig men min 2.5 m ros frös i botten i år, så den är ett osäkert kort som alla myskrosor lite längre upp i landet. Akawening är mycket snyggare än New Dawn, mer fylld, titta på den i Roslistan, blommar om. Du vill inte ha röda rosor ? Kika in på Rosenposten/klätterrosor där får du fler tips. Annars titta på Ilse Krohn Superior blir ca 3 m zon 3-4, blommar om, svagt gul/vit. Goldstern gul 2-3 m men en zon 3 ros. blommar hela sommaren, men blommar på nya skott om den fryser, titta i Roslistan. Det är lite svårt få till den där höga, remonterande, härdiga rosen och inte i rosa heller.
fruberglund
27-05-2007, 12:19
CITAT (Kajsa @ 27-05-2007, 09:11)  Trier är ljuvlig men min 2.5 m ros frös i botten i år, så den är ett osäkert kort som alla myskrosor lite längre upp i landet. Akawening är mycket snyggare än New Dawn, mer fylld, titta på den i Roslistan, blommar om. Du vill inte ha röda rosor ? Kika in på Rosenposten/klätterrosor där får du fler tips. Annars titta på Ilse Krohn Superior blir ca 3 m zon 3-4, blommar om, svagt gul/vit. Goldstern gul 2-3 m men en zon 3 ros. blommar hela sommaren, men blommar på nya skott om den fryser, titta i Roslistan. Det är lite svårt få till den där höga, remonterande, härdiga rosen och inte i rosa heller. Nej, inte rött. Passar inte så bra som ingång till min lila rabatt. Men rosa har jag kollat mer på nu, det verkar vara det enda som går, har förstått att mina kriterier är svåra att få till. Har nu botaniserat igenom LÅG:s rosenbibel nr 2 (har tyvärr inte 1:an och väntar fortfarande på nysläppet) och där skriver han att om man ska få den att klättra över bågen osv. så får den helst inte vara lägre än 4 meter och måste vara starkväxande (för mitt mått på portal). Det går att beräkna fram hur lång den måste vara enligt beräkning i boken. Har nu kollat in Super Dorothy som ser jättefin ut även fast det är rosa. Blommar en gång men remonterar tydligen en del. Den skulle nog passa fint, finns en superfin bild på den i boken och det är precis den stilen jag vill ha, så ska det se ut! Kollar även vidare på Constance Spry som jag tycker är fin också. LÅG listar en del rosor som extra bra för det jag söker så jag ska noga kolla igenom hans förslag när jag kommer hem och se om nåt passar mina planer
Constance Spry är jättevacker med sina stora skål blommor, men blommar bara en ggn, men du kan kanske ha en sen storblommig klematis och blanda med som tar över i juli/aug, finns många lagom stora. Rosen frös inte ner ett dugg här i vinter, zon 5 ros. Tror du ska lägga på en zon i frysmarginal. man blir besviken om rosen alltid fryser i botten varje vinter, då kommer den aldrig täcka en båge.  Constance Spry, 2 m första sommaren, trots konkurans av jättebjörkar från grannen.
fruberglund
29-05-2007, 18:35
CITAT (Kajsa @ 27-05-2007, 15:41)  Constance Spry är jättevacker med sina stora skål blommor, men blommar bara en ggn, men du kan kanske ha en sen storblommig klematis och blanda med som tar över i juli/aug, finns många lagom stora. Rosen frös inte ner ett dugg här i vinter, zon 5 ros. Tror du ska lägga på en zon i frysmarginal. man blir besviken om rosen alltid fryser i botten varje vinter, då kommer den aldrig täcka en båge.  Constance Spry, 2 m första sommaren, trots konkurans av jättebjörkar från grannen. Nu har jag bestämt mig, det blir en Constance Spry! Jättefina bilder på den på AOT:s roslista. Kollade lite på Penny Lane också men den färgen är nog för blaskig för mig, annars verkade den bra på alla sätt. Såg att du hade den Kajsa, vad tycker du om den vs. Constance? Så svårt att se färger på bild men i nuläget gillar jag CS bäst. I helgen ska jag ha bestämt mig för då blir det nog en tripp till Rångedala Självklart blir det klematis med...tror t.o.m. jag ska ha både tidigblommande och senblommande klematis så blir det blomning hela tiden ändå. Ska i alla fall ha en blå Alpina.
Nej, Penny Lane frös i botten och jag vill minnas att någon på Rosforum skrev att dom snurrar in den med väv så jag tänkte göra samma i höst. Constance Spry är så mycket bättre, tuffare, min närmar sig 3 m nu Har ett stort runt armeringsjärn runt rosen och på sidan en klematis som tar vid senare.
fruberglund
29-05-2007, 21:08
Då blir det två Constance Spry! Ska ringa till Rångedala och se om de har den hemma innan jag åker dit  Tack för alla råd
fruberglund
30-05-2007, 18:12
Ringde till Rångedala idag...tror ni inte de bara har 1 st kvar...och jag som ska ha 2  Bara såååå typiskt! Blir nog en beställning från Rosenposten istället tror jag...men då måste jag ju ha nåt mer också
Killensomvillhagrönafingrar
05-06-2007, 12:30
Underbart rosval kan nog tänka mig samma nästa år.
Dock undrar jag vilken klematis som kan vara lämplig att komplittera med.
I mitt fall skall jag ha en portal in på altan i berså. Berså av oxel och tak av vindruvor.
Låter inte så dumt att då ha en portal med rosor och klematis va?
Det finns så många klematis som kan passa, men sena storblommiga eller Viticella sorter/ Italiensk Klematis ska du välja, dessa klipps ner senhösten och dom är bra att dom börjar om nerifrån varje år och blommar juli/aug. Och en massa fina färger finns det att välja på, man tar vad man gillar. Kanske finns något i mitt album ? Jag har köpt till många nya klematis i år, jag bara älskar dom mellan rosorna, dom är dock inte fotade ännu. Mina klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|