Monica E
26-05-2007, 17:55
Har för första gången sått petunior och är hemskt stolt över dom ,dom är jättefina men när blommar dom,eller måste man toppa dom ? någon som vet
Måste och måste... du får fina och yvigare plantor av toppning och därmed en rikare blomning.
Mvh
Fenja
sqrulan
26-05-2007, 22:04
Topparna kan du sätta som sticklingar så får du fler petunior!
Monica E
27-05-2007, 07:16
Men jag tycker att dom är kraftiga o yviga och jag måste ju säga att det bär emot att klippa av dom,men någon sa att dom inte blommade annars,men så är det inte alltså?
CITAT (Monica E @ 27-05-2007, 08:16)

Men jag tycker att dom är kraftiga o yviga och jag måste ju säga att det bär emot att klippa av dom,men någon sa att dom inte blommade annars,men så är det inte alltså?
Jag har inte toppat mina, de är kraftiga, yviga och blommar för fullt.
De blommar så klart även utan toppning...
Mvh
Fenja
De blommar även utan toppning, men förra året när jag sådde Petunior märkte jag stor skillnad på de jag toppade och de jag inte hade hjärta att toppa. Blir både kraftigare och fler blommor... men visst gör det ont!
Monica E
28-05-2007, 15:00
Jag har med mycket vånda toppat EN planta så jag kan jämföra sen...
CITAT (Monica E @ 28-05-2007, 16:00)

Jag har med mycket vånda toppat EN planta så jag kan jämföra sen...
Haha, jag förstår precis vad du menar. Det är jobbigt!
Vet inte hur många plantor du har, men jag körde hälften toppning och hälften fick vara. Resultatet gjorde att det kommer att göra mindre ont nästa gång jag sår Petunior.
Monica E
01-06-2007, 10:37
ok,jag kanske törs några fler nästa år men när ska man toppa dom?
Katti med torpet
18-06-2007, 12:06
Jag toppar min hängpetunior hårdare och fler gånger för varje år. De blir inte kraftigare direkt men mycket tätare (fler grenar).
I år har jag toppat efter 2-3 bladet i 3 omgångar vilket har gett täta och fina plntor. Det försenar ju dock blomningen så har man sått sent (feb-mars) kanske man istället samplanterar flera plantor och toppar färre gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.