[font="Comic Sans MS"][/font]
Hej!
Jag har en enda Rönn på min tomt. Den blev lite skadad då vi dränerade runt huset.
Nu i år ser jag typ "knyten" i topparna. Löven har inte slagit ut utan är mörkare
och snodda i en tuss/ett knyte.
När jag vecklar ut knytet ser jag vita/beige, som jag tror ägg, ca 2 mm i diameter,
och har dessutom sett många nyckelpigor i knytena.
I eller i närheten av knytena finns också små, 2-3 mm. svarta myror.
Rönnen har i år ovanligt få blommor.
Är det någon som vet vad jag råkat ut för?
Är det något jag kan göra?
Klarar rönnen detta ett år eller ....?
Hoppas som vanligt på Er goda hjälp.
Tack!
Den klarar sig säkert, rönnar brukar vara tåliga. Ohyra är nog kanske ett problem i år eftersom den kanske är nersatt efter grävningen. Hösten 2005 tog vi bort två jättetallar och en jätte björk, inkl. rötter. Vi använde både såg och grävmaskin. Det står en liten rönn alldeles intill den platsen. En blåsig vårdag 2006 var jag tvungen att hålla i rönnen tills min man staga upp den. Så nog hade vi skadat rotsystemet. Går jag ut nu kan jag skåda min fina rönn, den har tom blivit av sin stödkäpp! Den växte mycket finnt även förra året!
Har dessutom en rönn, som jag har beskurit mycket speciellt och hårt. Den är lika envis som jag. Den växer och jag skär bort det som inte passar in i den form som jag vill den skall ha. Inte bara en gång per år utan kanske 3 - 5 gånger.
[font="Comic Sans MS"][/font]
Det låter ju fortröstansfullt!
Det jag känner mest oro för är just ohyran och knytena.
De har jag inte sett förr på andra ställen, då blir man ju verkligen osäker.
Kan man kanske klippa bort topparna där det sitter ohyra?
Lotta,
Om jag vore du skulle jag låta rönnen behålla också deformerade eller ofullständigt utvecklade knoppar, prova att med vattenslangen spola bort så många löss/vecklare eller vad det är du har (håll något bakom grenarna så kan du spola hårt). Men det är vad du gör med marken som antagligen kommer att göra bäst nytt. Luckra området under kronan, särskilt i kronans ytterkant och vattna björken med stril flera gånger i sommar.
Hinner du inte allt av detta, prioritera att vattna marken under hela kronan.
Tack för tipset!
Att spruta vatten hårt för att få bort så mycket ohyra som möjligt
ska jag väl allt kunna ta mig tid till.
Och att vattna, det ska jag göra ... har faktiskt inte gjort det tidigare!
Är det vanligt med denna sorts ohyra och knytesbildning?
Japp det är vanligt och det är många djur som gör på detta sätt. Vissa löss/larver/mätare/vecklare m fl går på särskilda sorter, men på senare år tycker jag mig se att de hittar nya arter. I Stockholmsområdet och Sörmland/Uppland har det varit fullt av frostfjäril, lindmätare och allsköns vecklare på rosor, och häggspinnmalen tycks mig ha vandrat också över i äppelträden mm.
Kanske är detta inget nytt, men när de som de senare åren blivit större angrepp också blivit mer synligt.
Många larver som man ser krullar och klibbar ihop blad kan man minska betydligt genom att klämma ihjäl dem. Rent praktiskt gör jag så att jag klämmer på de redan klibbade bladen eller de halvätna knopparna så att jag slipper klämma direkt på larven, och så att bladen sedan kan sitta kvar och iallafall göra den nytta de kan. Frostfjärilens larv är snabb och man hinner ofta inte rädda äppelblom t ex, men man kan iallafall rädda en hel del blad.
De löss och larver som spinner in sig kraftigt är det svårt att göra något åt och själv ger jag helt upp med hggspinnmalen när den är i farten. Däremot går det att med vattenslangen och en hand eller planka bakom blad eller grenar störa en hel del av de som spinner mindre kraftiga nät.
På din beskrivning låter det som att en av alla lusarter som finns gått på din rönn, men så länge som det på en uppväxt rönn finns lite bladmassa kvar här och var så är det i ditt fall säkert ett större problem för rönnen om den fått rötter avskurna eller marken sammanpackad i marken under kronans yttre.
Och som med alla träd och buskar som förlorar bladmassa pga djurangrepp eller som fått sin växtplats försämrad och tom rötter avhuggna - luckra jorden vid deras rötter och vattna, särkilt under kronans yttre. Det stärker betydligt också om alla blad skulle gå förlorade för tidigt på säsongen.
Hur tar ohyran det att bli bortsprutad?
Hittar den nya moderplantor eller dör den?
Vad det än är för angripare så minskar dess framfart genom "vattenslangsbombning". Jag har aldrig varit med om att ha använt den metoden på ett träd, och att angreppen sedan ökat på ett annat träd.
För att kunna säga mer om vilken livscykel just din angripare kan tänkas ha över en och flera säsongers perspektiv måste man veta eller se vad det är din rönn har.
Huggorm
27-05-2007, 12:30
Jag har också denna ohyra på mina rönnar. Jag har rätt gott om rönn runt torpet, och jag har nog sett flera hundra av dessa hopveckade blad de sista dagarna. Jag har aldrig sett så mycket av dessa tidigare, förmodligen har dom klarat sig ovanligt bra på grund av den varma sommaren förra året, och den milda vintern.
Vecklarna man ut så ligger det en larv där inne, och som sagt så verkar myrorna intresserade. Hoppas dom äter upp larverna, jag avskyr parasiter. Där emot tror jag inte det skadar rönnarna speciellt mycket, åtminstone i mitt fall så är det bara några enstaka blad per träd som är angripna.
[font="Comic Sans MS"][/font]Jag har ganska gott om dessa knyten. Och under många av grenarna har jag en odlingslåda, ej flyttbar. Vill ju inte att ohyran angriper mina grönskaker som jag odlar där.
Jag ska faktiskt gå och fotografera angriparna ... har jag tur så finns här någon som vet vad det är och kanske mer om hur de ska tas omhand. Återkommer och hoppas jag lyckas lägga in en bild.
Oj,
jag vet att jag sett det förut
men nu hittar jag inte instruktionen ...
Hur lägger jag med en bild???
3.JPG suddig bild ... men någon kanske kan se vad det är ändå.
Hoppas jag får bättre foton och kan hantera bildinfogningen.
Någon form av löss är det. I mina trakter var de otaliga förrförra året - först en grågrön variant, senare på sommaren en svartfärgad. På några mindre rönnar vecklade jag upp många bladkrull och spolade med vatten, lössen kom igen men i klart färre antal. Förra året fanns inga löss på rönnarna alls och inte hittills i år heller. Trots angreppen var tillväxten på rönnarna normal.
Många djur i våra trädgårdar kommer och går, och så länge växterna klarar dem behöver man inte göra så stora insatser utan hoppas på att nästa säsong blir bättre.
Marlene z v
28-05-2007, 14:09
CITAT (Huggorm @ 27-05-2007, 12:30)

Jag har också denna ohyra på mina rönnar. Jag har rätt gott om rönn runt torpet, och jag har nog sett flera hundra av dessa hopveckade blad de sista dagarna. Jag har aldrig sett så mycket av dessa tidigare, förmodligen har dom klarat sig ovanligt bra på grund av den varma sommaren förra året, och den milda vintern.
Vecklarna man ut så ligger det en larv där inne, och som sagt så verkar myrorna intresserade. Hoppas dom äter upp larverna, jag avskyr parasiter. Där emot tror jag inte det skadar rönnarna speciellt mycket, åtminstone i mitt fall så är det bara några enstaka blad per träd som är angripna.
Jag har också såna "knyten" med en larv innuti, men också Vitpytta och Riddarsporre har samma "knyten" och riddarsporren är vissnad just i toppen där de finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.